Den virkelige velkomsten

IMG_0113 (Medium)Jeg kom til Ako 1. september om kvelden. Da ble jeg tatt i mot av hele menighetsrådet. 1. søndagen i september var min første søndag i menigheten, der jeg også hadde preken. Da ble jeg jo også ønsket velkommen. Men 3. søndagen i september var bestemt som den virkelige velkomsten for meg. At det ble såpass lenge etter min ankomst, skyldes at pastor Ueda kommer fast hver tredje søndag i måneden. Han er også administrasjonsleder i Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke (VJELK), og skulle innsette meg som arbeider i menigheten.

Damene i menigheten kom en times tid før gudstjenesten for å ha alt klart på kjøkkenet til velkomstmåltidet. Det smakte fortreffelig!!! Jeg tøyset med dem og sa at om jeg viser maten på bloggen, blir det snart kø i Norge av folk som melder seg til misjonærtjenste i Ako. Ser det ikke godt ut?

IMG_0119 (Medium)          IMG_0114 (Medium)

IMG_0118 (Medium)

IMG_0115 (Medium)

IMG_0117 (Medium)          IMG_0129 (Medium)

IMG_0127 (Medium)                                    IMG_0128 (Medium)

IMG_0121 (Medium)          IMG_0120 (Medium)

Men først var det altså gudstjeneste – med nattverd. Pastor Ueda er en god taler.

IMG_0124 (Medium)

Da jeg ble innsatt, tok fru Katsutani bilder. Her ser dere hvordan innsettelsen foregikk.

IMG_8913 (Medium)          IMG_8919 (Medium)

IMG_8921 (Medium)Jeg må først svare på bekjennelsesspørsmål og om jeg vil arbeide utfra Guds ord. Så får jeg overrakt en slags kontrakt, der det står at jeg er plassert av VJELK til å arbeide i Ako kirke.

Til slutt ble jeg bedt om å ha en liten hilsen.

I Japan tar man alltid gruppebilde ved viktige anledninger.

IMG_8927 (Medium)

Så var det tid for velkomstmåltidet – på kirkens kjøkken.

IMG_0131 (Medium)

IMG_0132 (Medium)Men før vi begynte å spise, stilte eldste i menigheten, Katsutani, med en nydiktet sang på en melodi som er velkjent for japanere flest (men ukjent for meg). Den handlet om at NLM sender misjonærer til Japan, og meg til Ako. Så utdypes det at misjonæren er en gave fra Gud, som man takker Herren for. Og ønsket om at folk i Ako må bli frelst gjennom misjonærens og menighetens arbeid. Jeg ble ganske imponert!

Katsutani har forresten en spennende livs- og troshistorie. Han har gitt meg tillatelse til å fortelle den på bloggen. Så når jeg får internett i kirken 6. oktober, skal jeg så raskt som mulig dele med dere hvordan han ble ledet til tro. Så følg med!

Etter måltidet deltok jeg på mitt første menighetsrådsmøte. Vanligvis møtes de visst  ved kjøkkenbordet, men denne dagen var det jo oppvask og rydding der. (En av medlemmene var bortreist.)

IMG_0133 (Medium)

Dette innlegget ble publisert i Ako lutherske kirke og merket med . Bokmerk permalenken.

6 svar til Den virkelige velkomsten

  1. Marit G sier:

    Så trivelig det ser ut på den nye arbeidsplassen din! Og så god mat du fikk på innvielsen! Jeg ønsker deg Guds velsignelse.

  2. Guds velsignelse, Kari! Jeg er so takknemlig for din period i Ako menighet. Hilse på alle sammen!

  3. Kari, dette ser bra ut med både velkomst og mat! Må Gud velsigne deg og menigheten.

  4. Dagfinn sier:

    Kjekt å se deg tilbake i Japan og fin velkomst! Guds signing over arbeidet i Ako.

  5. Vi er på vei, maten så fortreffelig ut !! 🙂

    • Kari Opperud sier:

      Hei til alle som har sendt kommentar. Koselig å høre fra dere! Pga ikke internett enda i kirken har jeg ikke fått svart dere før. Men jeg har lest kommentarene på gmail-adressen min. Har også fortalt videre til menigheten. De synes det er artig å høre hva folk i Norge kommenterer.

Legg igjen en kommentar

