Nabolaget

I Japan er man organisert i nabolag. Man betaler også nabolagsavgift. Det gikk ikke mange dagene i Ako før jeg fikk meg oversikt over hvem som er formann i mitt nabolag, og hvem jeg burde foreta en formell hilsen hos. Men 26. september fikk jeg anledning til å hilse på alle (?) i hele nabolaget. Hvordan?

Jo, hvert år i månedsskiftet september – oktober har de samling en lørdag for hele familien i en bitteliten park i nabolaget. Det begynte visst for 5-6 år siden da mange småbarns-familier flyttet inn i alle de nye eneboligene som har dukket opp rundt kirken.

IMG_0254 (Medium)

Nabolaget er oppdelt i undergrupper. Hvert år trekker de visst lodd om hvem som skal forberede hva. Min gruppe hadde i år ansvar for yakisoba (stekte soba-nudler). Men siden jeg var helt ny og ikke inne i systemet enda, fikk jeg lov å være litt turist med kamera og observere hva dagen gikk ut på.

IMG_0232 (Medium)          IMG_0237 (Medium)

Ved nabobordet lagde de yakitori (kylling).

IMG_0234 (Medium)          IMG_0233 (Medium)

Ellers var det litt av hvert å spise og drikke. Noe var gratis, noe kostet litt.

IMG_0257 (Medium)IMG_0236 (Medium)

Jeg for min del fikk ikke lov å betale for alt. De syntes det var så koselig at jeg tok meg tid til å være med dem at jeg ble spandert på både det ene og andre. Dette gav meg også god anledning til å komme i snakk med mine naboer, svare på spørsmål om hvor jeg kommer fra o.s.v. Ja, bli litt kjent.

Drikke ble lagt i store baljer med is i vannet. Is var i  plasttønner.

IMG_0238 (Medium)                                         IMG_0239 (Medium)

For barna var det diverse aktiviteter.

IMG_0255 (Medium)          IMG_0243 (Medium)

IMG_0244 (Medium)

Å fiske gullfisker på denne måten er stor stas. Nettet går fort i stykker, og da er det slutt på fiskingen. Gullfiskene får man ta med hjem.

IMG_0246 (Medium)          IMG_0247 (Medium)

Å fiske baller er visst også morsomt.

IMG_0253 (Medium)IMG_0251 (Medium)

Utpå ettermiddagen fikk vi besøk av Ako by sin maskott. Han heter Jinta.

IMG_0259 (Medium)

Sammen med barna danset han og hadde program. Men noen av det små tok livet med ro!

IMG_0261 (Medium)          IMG_0263 (Medium)

Jeg hadde det kjempeartig! Men jeg takket også Gud for anledningen til å få en viss oversikt over hva slags nabolag jeg bor i så raskt etter at jeg flyttet inn i kirken. Tenk, såååå mange barn… hvordan samle dem til jul i kirken – og ellers? Såååå mange unge familier…. hva kan vi starte med i kirken som passer for dem? Nå har alle fått vite hvordan den nye arbeideren i kirken ser ut. Jeg småpratet med mange. Noen kom selv bort til meg og presenterte seg og ønsket meg velkommen i nabolaget. Flere eldre fortalte om hva tidligere  misjonærer hadde betydd for barna da de var små. Da nevnes særlig finske Hilkka Kokkonen. I dagene som fulgte har flere hilst på meg når vi møtes ute. Det er jo veldig koselig da! Naboene satte tydelig pris på at jeg møtte opp, viste interesse, likte maten og tilbød meg å hjelpe til med opprydding.

Menighetsrådet, pastor Ueda og jeg er enige om at jeg denne høsten skal bruke god tid på å gjøre meg kjent. Sightseeing, trimturer, shopping… Hva som helst. Ut av huset, ut blant folk… Og samtidig be om at jeg må få se hva slags gjerninger Herren har gjort klar for meg i Ako! Kanskje møte noen «tilfeldig» som Herren vil jeg skal møte… Årsmøtet i januar – da legges nok mer konkrete planer for konkrete oppgaver jeg skal gå inn i. Vær med og be for kontakten med nabolaget!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

