Min første fjelltur i Ako

IMG_0264 (Medium)En mandag morgen i slutten av september fikk jeg endelig tatt meg en fjelltur. Nå ja, nordmenn kaller jo ikke topper på et par hundre meter for fjell. Men i Japan kalles alle slags høyder for yama (fjell). Ako er omgitt av slike fjell.

Fra kirken gikk jeg ca. 10 minutter langs en gå- og sykkelvei i retning sentrum. Selve fjellturen startet med mange trappetrinn.

IMG_0265 (Medium)Hele veien var det små templer og statuer.

IMG_0266 (Medium)    IMG_0267 (Medium)

 

 

IMG_0268 (Medium)

IMG_0269 (Medium)

Etter hvert ble det utsikt over byen.

IMG_0275 (Medium)

Industriområdet er til høyre for bildet over.

IMG_0277 (Medium)Men jeg kunne også se hvor jeg bor – nokså midt på bildet under (til høyre for der den lille elva svinger, til høyre for blokkene).

Ako ligger ved elvemunningen til Chikusa, som renner ned dalen. På vei til Hiruzen kjører jeg forresten nesten en time langs elva – oppover dalen til venstre.

IMG_0278 (Medium)

Med zoom er det kanskje lettere å se kirken? (I øvre venstre del av bildet, til høyre for blokkene, foran vanntårnene.)

IMG_0279 (Medium)

IMG_0274 (Medium)IMG_0284 (Medium)Jeg fortsatte  til topps. Underveis skrev jeg navnet mitt på ei liste, slik en gjør mange steder i Norge også. Men inni «postkassa» var det også mange vifter. De kommer nok godt med i sommervarmen.

For øvrig var det også benker og bord ved «postkassa». Jeg satte meg litt. Så begynte det å komme folk, en etter en. Jeg tok meg god tid og pratet med dem. Alle skulle jo vite hvem jeg er og hvor jeg kommer fra. Så dermed fikk jeg presentert kirken til alle sammen. En hyggelig mann guidet meg ned igjen en annen vei, slik at jeg skulle bli kjent i fjellet der. Jeg ble også invitert med på fjelltur lenger inn i landet en mandag i november. Da skal fjellklubben i Ako på fellestur og se på høstfarger – på et mye høyere fjell. Vi får se hva det blir til…

Vel, kommer man seg ut, blir man i hvert fall kjent med nye mennesker i Ako…!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Fjell i Japan, Trim og sport og merket med , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Min første fjelltur i Ako

  1. Grethe Sviggum sier:

    Nå har jeg gått gjennom alle bloggene etter den du har om eldredagen. Mye artig stoff. Du er flink både til å ta bilder og å skrive. Gleder meg til å følge deg videre. Grethe

    • Kari Opperud sier:

      Hei Grethe! Takk for kommentar. Nå vil jeg svare med en gang – som en feiring av at jeg endelig har fått internett i kirken (nå i ettermiddag). Så nå skal det snart bli mer lesestoff.

  2. marit berget sier:

    Ja da ble det tur på deg. Fint få følge med. God rapport. Gode dager ønskes deg videre og signing i arbeidet. Klem Marit

    • Kari Opperud sier:

      Takk, Marit! Det er blitt høst og kjøligere, så jeg har begynt å få system på gå-trimmen. Ellers har en dame i menigheten lånt meg sykkel. Så nå vil jeg satse på sykkeltrim også, f.eks. når jeg skal handle mat og ordne andre ærender der jeg ikke er avhengig av bil. Det er en «flat by», så det er enkelt å komme seg rundt.

Legg igjen en kommentar

