Mer sightseeing: Ako slott

Som sagt, på folkeregisteret har jeg fått gratis inngangsbilletter til sightseeing 4 steder i Ako. De to neste stedene var det ikke lov å fotografere inne. Men bygningene til det historiske museet er et stilig motiv, ikke sant?

IMG_0104 (Medium)

Dette museet ligger rett utenfor slottsmuren (til høyre på bildet). Slottsparken er gratis, og dekker et ganske stort område. Det lå helt nede ved sjøen, noe som er unikt i Japan. Ellers ble det aldri bygd noe slott. Problemet var økonomi og manglende tillatelse. I de siste årene har Ako by restaurert slottsparken. På skilt i byen står det henvist på engelsk til «Castle Ruins», men der fins ingen ruiner. De bygningene som fins – d.v.s. porter og tårn – er restaurerte og ikke originale. Murene er nok originale.

Bli med til Ako slott:

IMG_0093 (Medium)

IMG_0210 (Medium)

IMG_0214 (Medium)

IMG_0211 (Medium)          IMG_0215 (Medium)

IMG_0220 (Medium)          IMG_0219 (Medium)

IMG_0213 (Medium)          IMG_0218 (Medium)

IMG_0216 (Medium)Allerede for flere hundre år siden hadde Ako vannrør fra elva til slottet. På bildet til venstre ser du litt av rørsystemet.

Ellers var det et deilig stort område å spasere rundt i. Det virker som om mange bruker parken til trim. Flere små vann og benker var det også.

IMG_0212 (Medium)

I denne parken ble jeg spurt av noen jeg møtte om jeg var finsk, da jeg forklarte at jeg bodde i den lutherske kirken. Vedkommende hadde gått i engelsk-klasse hos Hilkka Kokkonen. Hun bodde og arbeidet i Ako kirke på 80-tallet! Det var hyggelig å kunne svare på spørsmål om Hilkka, for vi snakket sammen på skype like før avreisen fra Norge. I det hele tatt, jeg møter stadig noen som kjenner Hilkka. Tenk om de kunne finne veien tilbake til kirken…!

Men på et museum som jeg hadde gratis billett til, møtte jeg to eldre damer. Den ene fortalte at hun som liten jente hadde hatt kontakt med en norsk familie som «arbeidet slik som deg» – i Tsuyama. Hun husket ikke navnet. Men da jeg spurte hvor mange barn de hadde, var svaret: mange jenter. Så derfor foreslo jeg familien Grønning. Da lyste damen opp, for det var navnet. Så satte vi oss i sofaen på museet, hadde en lengre koselig prat og utvekslet mobilnummer. Flere detaljer vil jeg ikke oppgi her, men det var tydelig at hennes familie hadde hatt nokså nær kontakt med familien Grønning. Damen var på besøk hos en venninne i Ako – for første gang. Jeg har invitert henne tilbake – på besøk i kirken!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Her er en lenke til mer forklaringer om Ako slott:

http://www.japanvisitor.com/japan-city-guides/japanese-castles/ako-castle

 

Dette innlegget ble publisert i Ako og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

