En ettermiddagstur langs elva

Etter hvert som det er blitt kjøligere, har jeg kommet i gang med trimrunder. Det kombineres med å utforske Ako. En solfylt ettermiddag tok jeg meg en spasertur langs Chikusa-elva. Der er det fine muligheter både på sykkel og til fots.

IMG_0367 (Medium)

IMG_0392 (Medium)Legg for øvrig merke til den høye kanten opp fra elva med vei oppå. Siden byen er flat og ikke ligger mye høyere enn havnivå, er elvebredden laget slik som en slags demning mot eventuell oversvømmelse ved sterke tyfoner og mot tsunami. Denne form for elvebredd fortsetter i flere kilometer innover i landet.

I veikanten står denne gude-statuen. «Trafikksikkerhet» står det skrevet under. Det er nok tenkt at denne skal verne mot trafikkulykker.

Langs elva er det også mange muligheter for sport og piknikk. Rikelig med parkeringsplasser er det også. Siden jeg fotograferte på en hverdag, var det folketomt. Men om søndagene og på offentlige fridager er det mange som benytter seg av disse områdene.

IMG_0381 (Medium)          IMG_0391 (Medium)

Jeg bor på venstre side av elva. Jeg svinger av fra veien oppå elvebredden litt til høyre for det store bygget bortenfor mastene på bildet under her. Jeg bor altså ikke ved siden av elva, men noen hundre meter unna – nedenfor den delen av fjellsiden der det er skygge på bildet.

IMG_0389 (Medium)

IMG_0376 (Medium)Mens jeg gikk langs elva, hoppet og spratt store fisker både her og der. Å fotografere dem når de hoppet, fikk jeg ikke til. Men her er en som svømmer i vannet. Visstnok er dette en type fisk man ikke spiser.

IMG_0397 (Medium)

IMG_0396 (Medium)Men elva er populær for sportsfiskere likevel. Da er det små fisker man ønsker å få på kroken. Den lille tassen til venstre er bare ca. 12 cm lang. I følge fiskeren skal den – sammen med mange flere – først fryses, så tørkes og til slutt brukes til å få kraft til en spesiell suppe til nyttår.

Fordi byen er på begge sider, er det mange broer i Ako.

IMG_0378 (Medium)

En dag syklet jeg nedover langs elva på denne siden og oppover på andre siden. En fin runde! En fridag tok jeg med meg en bunke uleste aviser, syklet opp til et menneskelaget stryk høyere opp, satte meg i sola og leste meg gjennom bunken – med lyden av «fossestryk» som «bakgrunsmusikk». Her er mange variasjonsmuligheter!

IMG_0398 (Medium)

Dette innlegget ble publisert i Ako, Trim og sport og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

