Møte med Berlin Filharmoniens konsertmester

Her en kveld traff jeg selveste Berlin Filharmoniens konsertmester i Ako! Vel, jeg var på konsert og hørte på ham og «vennene hans» fra Europa. Det var en himmelsk opplevelse!!!

IMG_0401 (Medium)Lille Ako har litt av et konserthus, som heter Harmony Hall.

Å fotografere under konserten var selvfølgelig ikke lov. Men selv om lenken under her er til en japansk hjemmeside, kan du få litt inntrykk likevel av musikerne, konsertlokalet og programmet.

http://www.imf-le-pont.jp/

Etter konserten kjøpte jeg flere cd, så nå kan jeg nyte alle Beethovens sonater for fiolin og piano m.m. på biltur eller hjemme! Jeg tok meg også tid til å stå i kø for å få signaturer. Dessuten fikk jeg lov å ta bilde av konsertmesteren, Akos store sønn, som hver oktober i ni år har besøkt hjembyen sin – og Himeji – og holdt konserter en ukes tid. Konsertserien heter Le Pont (betyr broen), fordi byen og fiolinisten ønsker å bygge broer gjennom musikk. Jeg gleder meg allerede til de neste fem år med Le Pont-konserter!

Konsertmester og fiolinist Daishin Kashimoto (født i 1979)

IMG_0452 (Medium)

IMG_0453 (Medium)

Mange av de ca. 10 musikerne kommer visst også tilbake til Ako hvert år. Foruten fiolin ble det spilt på cello, kontrabass, viola, klarinett og piano. Alle signerte cd til mange hundre fornøyde tilhørere.

Mens jeg stod i kø, begynte damene foran meg å snakke med meg. Vanlig tema: hvem er jeg, og hvor kommer jeg fra. Da jeg svarte at jeg bodde og arbeidet i Ako lutherske kirke, fortalte den ene damen at hun hadde vært der på gudstjeneste i fjor fordi en klassekammerat fra videregående skole var gjestetaler. Dermed kjente hun jo også eldste i menigheten, Katsutani. Han har fortalt meg at nesten hele klassen kom til kirken den søndagen. Vel, jeg ønsket henne velkommen igjen!

I inngangshallen var det noen artige utstillinger.

Her er et dukkeorkester. Hver dukke er ca. 10 cm høye.

IMG_0407 (Medium)

Noen holdt på å pakke sammen et annet dukkeorkester, bestående av svarte katter. Damen på bildet under her har laget alle kattene, i alt 47. Antallet er det samme som de 47 ronin (herreløse samuraier), som jeg har skrevet om tidligere. Instrumentene har hun funnet på internett.

 IMG_0454 (Medium)                          IMG_0455 (Medium)

IMG_0456 (Medium)

Vel, igjen ble det prat om hvem jeg var osv. Da fortalte en av rydde-damene at hun bodde i kirkens nabolag og hadde gått på søndagsskolen i kirken som barn – da den finske familien Uski var misjonærer i Ako. Jeg ønsket også henne velkommen til kirken igjen!

IMG_0402 (Medium)

Utenfor Harmony Hall er noen herlige musikanter. Visstnok en gave fra Lions Club.

IMG_0403 (Medium)

 

 

 

IMG_0404 (Medium)    IMG_0405 (Medium)
IMG_0406 (Medium)

Her en dag gikk jeg for første gang i Ako til frisør for å få klippet håret. Jeg satset på en i nabolaget – med tanke på å utvide kontaktene her. Mens jeg satt i stolen, ble det jo snakk om litt av hvert. Frisøren lurte på om jeg drev med engelskklasser i kirken, for han har to barn. Jeg svarte som sant var at nå er jeg i startfasen i Ako, men regner med å starte med den slags i april neste år (når nytt skoleår starter). Han nesten tryglet meg om det. «Da kan vi jo ha brosjyrer liggende her,» mente mannen.

På fjellturer hver mandag formiddag utvider jeg også bekjentskapskretsen betraktelig. Det er koselig å bli kjent med folk! Men jeg håper jo samtidig at Den hellige ånd gjennom disse «møtene» får kalle folk til kirken og til tro!

Dette innlegget ble publisert i Ako og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

