På sykkeltur til Husmorbutikken

IMG_0408 (Medium)I Ako fins det faktisk en butikk som heter Husmorbutikken! (主婦の店)Det er et supermarked. Lurer på om likestillings-ombudet ville godtatt et slikt navn i Norge!?!

Men inne i butikken møter du også mange menn. Så det er altså ikke en matbutikk med adgang forbudt for dem. 88-årige Maeda, mannen som flyttet fra den øde øya (Tsurshima) til byen, liker å sykle dit for å handle. Hvorfor et slikt navn, vet jeg ikke.

IMG_0410 (Medium)

Det er alltid fullt av biler og sykler på parkeringsplassen. De har bra og rimelig utvalg, og frukt og grønnsaker er veldig friske. Kortreist mat heter det vel på norsk nå for tiden. Jeg foretrekker nå stort sett å sykle forbi det store handlesenteret med AEON supermarked for å handle her.

Sykkel, ja. Jeg vurderte å kjøpe meg en, siden byen er så flat og været veldig stabilt. Men før jeg fikk snudd meg rundt for å kjøpe meg en i september, ringte det på dørklokken.

IMG_0409 (Medium) En ikke-kristen ektefelle til en av damene i menigheten mente jeg trengte en sykkel. Så dette ekteparet leverte inn en av deres til sjekk av dekk og bremser, og fikk den levert hos meg. Handlekurv foran.

Når jeg er inne og handler, lar jeg hjelmen ligge i kurven. Der ligger den i fred og ro og venter på meg.

IMG_0446 (Medium)

Hvorfor den ikke stjeles, vet jeg ikke. Men du ser nesten aldri voksne folk med hjelm når de sykler, bare de på motorsykkel. De med racersykkel bruker hjelm, men dem ser du ikke mange av. Da jeg var ny i Japan i 1980, var det bare ungdomsskoleelever som syklet til skolen som måtte bruke hjelm. Nå er det vanlig at barn også bruker hjelm.

Jeg har lovet misjonens leder i Japan å bruke hjelm. Så jeg har kjøpt – og bruker den!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Detaljer fra dagliglivet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

