Jordskjelvforberedelse

Da jeg 1. september flyttet inn i 2. etasje i Ako kirke, vurderte jeg fram og tilbake om hvordan jeg skulle innrede hvert av de tre rommene. Det endte med at jeg valgte å ha kombinert sove- og arbeidsrom. Det hadde jeg også i 1995 – da det store Hanshin-Awaji jordskjelvet inntraff (7,2 på Richters skala). Den gang fikk jeg alle mine bøker og hyller over meg i senga. Derfor har jeg nå vært bevisst på å møblere slik at ingen bokhyller faller mot senga om det skulle komme et kraftig jordskjelv. Men jeg har likevel spekulert litt på hvordan det vil gå om 3 bokyller i 180 cm høyde skulle bevege seg.

I Japan selges det en del jordskjelv-«utstyr». Her en dag fant jeg i en butikk i Ako en god løsning for mine bokhyller.

IMG_0507 (Medium)

Bøker og permer vil nok falle ut om det rister veldig. Men disse stengene gjør at hyllene vil bli stående.

Ellers håper jeg jo at jeg ikke få oppleve flere store jordskjelv!!!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Jordskjelv og tsunami og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

