I tilfelle tsunami, flom eller jordskred…

Da jeg registrerte meg på rådhuset etter at jeg flyttet inn i Ako lutherske kirke, fikk jeg utlevert to kart. Det ene gjelder tsunami, det andre gjelder flom og jordskred. Fargene på det nederste kartet angir farenivå. På tsunamikartet er hele byen merket med antall meter over havet. På begge kartene er bygninger for å ta i mot evakuerte markert. Det er offentlige bygninger som blir brukt til det.

Jeg bor på venstre side av den smale elva der den svinger ca. 90 grader ned mot den brede elva, Chikusagawa.

IMG_0512 (Medium)

IMG_0513 (Medium)

Hva slags sted bor jeg?

4,1 meter over havet står det på et skilt på andre siden av elva. Vel, så bor jeg jo i 2.etasje da. Dette bør jeg huske dersom det kommer varsel.

IMG_0448 (Medium)

IMG_0413 (Medium) Rundt om i byen er det andre typer skilt. Barneskolen i bakgrunnen (til venstre) er en av flere bygninger for evakuering.

IMG_0445 (Medium)

Et kart i en park viser også hvor man kan  evakuere.

Alt dette er nye tiltak i det japanske samfunn etter den store tragedien i 2011.

Men tiltak mot tsunami er ikke noe nytt. En dag tok jeg en kjøretur langs «kyststripen» i byen. På bildene under ser dere hvordan «bymuren» langs havet er. Man kan gå spasertur på muren. Men der det er trapper, er det også porter – som vil bli stengt ved tsunami-varsel, og antageligvis også når det er tyfon.

IMG_0221 (Medium)          IMG_0222 (Medium)

IMG_0223 (Medium)

På godværsdager er det fint å fiske fra muren.

IMG_0226 (Medium)

IMG_0231 (Medium)

IMG_0229 (Medium)Muren går langs hele byen, også der det er industriområde.

En stor port ved munningen av en elv gjør det mulig å kontrollere vannmengden.

Jeg bor altså i en veldig flat by, omgitt av både elver og hav. Jeg har gjort meg noen tanker om hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal dra i tilfelle tsunami, flom eller jordskred… Men jeg håper jo at jeg blir spart for slike naturkatastrofer!!!

 

Dette innlegget ble publisert i Ako, Detaljer fra dagliglivet, Jordskjelv og tsunami og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

