Halleluja – en lørdag i desember

Første lørdag i desember arrangerte vi om formiddagen julemøte for barn i Ako kirke. Alle var spente på om det ville komme noen. Selv om vi hadde bedt for nabolaget, regnet de fleste med at det ville komme toppen fem barn. Ingen protesterte, men alle synes jeg var gal som foreslo at vi skulle forberede gaveposer til 30. Men jeg hadde jo sett at det bodde så mange barn i nærmeste nabolag da jeg var på nabosamling i parken i september.

Barna kom flokkevis: 21 barn – foruten et foreldrepar, en mor og en bestemor (og medlemmene i kirken som hjalp til). Gjett om det ble halleluja-stemning blant medlemmene! Noe slikt hadde aldri skjedd før i Ako menighet.

IMG_0523 (Medium)

IMG_0525 (Medium) Etter mitt forslag ryddet vi kirkesalen slik at det ble god plass til lek og bevegelse. Vi satt på gulvet.

En av damene i menigheten som har erfaring fra arbeid i barnehage, ledet møtet og planla leker. Hun designet også innbydelsen, som en flokk delte ut i postkassene søndagen før.

IMG_0529 (Medium)

Jeg hadde ansvar for å spille til sangene og lære dem sanger. Dessuten hadde jeg andakt.

Jeg spurte barna om de visste hvorfor vi feirer jul. Ingen hadde visst tenkt på det. I hvert fall hadde ingen noe svar. Så pekte jeg på julekrybben på pianoet og spurte hvorfor vi har slik pynt. Ingen svar. Du kunne se på ansiktene at det ikke skyldtes manglende frimodighet. Så tok jeg Jesusbarnet i handa og spurte hvorfor det var en baby der. Alle ventet spent på svar.

IMG_0533 (Medium)

Tenk at jeg bor i et nabolag der «jul = er Jesu fødsel» er totalt ukjent for barna! Med bibelbilder fortalte jeg juleevangeliet.

IMG_0535 (Medium)

Andakten avsluttet med Joh 3,16. Det var skrevet på tavla. Litt etter litt ble noe strøket, og til slutt kunne barna verset utenat.

IMG_0536 (Medium)

Jeg tror bildene mine taler tydelig. Alle de 21 barna fulgte godt med.

Tenk, hvilken nåde det er av Gud at vi får være hans sendebud… Slik sang vi da jeg var ung. Tenk, hvilken nåde det er å få lov å være misjonær i Ako, tenkte jeg den dagen. Takk til alle dere som har sendt meg hit! Takk for forbønn i høst!

Menigheten snakker nå ivrig om neste julemøte for barn. Da skal vi bære ut alle benkene så det blir plass til flere barn, sier noen. Andre foreslår å dele ut brosjyrer foran skolen og i en videre omkrets rundt kirken. Om vi ikke burde ha flere arrangement for barn eller i året? «Det blir spennende når du starter engelskklasser i april», sier alle til meg. På bønnemøtet takker de Herren for at Han har sendt en misjonær til Ako.

PS Bildene som jeg er med på er tatt av Katsutani.

Dette innlegget ble publisert i Ako lutherske kirke og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Halleluja – en lørdag i desember

  1. Så inspirerende!☺Det er flott at du kom til Ako. Gud har en plan med det. Må han velsigne arbeidet. Gud velsigne deg og, Kari. Ber for deg. Klem fra Olaug.

Legg igjen en kommentar

