En annerledes juleforberedelse

Det er travelt i desember, så innleggene blir få. Juleposten er forsinket. Men den kommer etter hvert! Takk til dere som har sendt julehilsen til meg!

Søndag 20. desember, siste søndag før jul, er den søndagen man har julegudstjeneste i Japan. Jul er nemlig hverdag, og dermed ikke så godt egnet for julegudstjenester.

Etterpå gjorde vi kirken klar til den store julefesten 23. desember om kvelden. Den dagen er en offentlig fridag, fordi det er keiserens gebursdag. Ako menighet synes derfor det er en god dag for et julearrangement, der målet er å invitere venner og bekjente – og nye mennesker til kirken. Jul er nemlig årets beste anledning for evangelisering!

Før vi begynte med ommøblering av rommene og andre forberedelser, var vi samlet på kirkens kjøkken. Jeg spanderte fem sorter norske julekaker og julete på flokken.

IMG_0666 (Medium)

IMG_0671 (Medium) Da kirken var klar, drog jeg sammen med to damer opp i åsen ovenfor byen. Der har ekteparet Kuroda frukttrær og åkerlapper.

Vi skulle høste madariner til bevertningen 23. desember. Et av trærne blir hvert år reservert julefesten i Ako lutherske kirke.

Det er første gang i livet jeg har vært med på en slik juleforberedelse. Vi brukte en slags hagesaks, og måtte passe på at stilken ble så kort som mulig.

IMG_0667 (Medium)          IMG_0670 (Medium)

Jeg har også en bolle med mandariner på stuebordet hos meg i 2. etasje. Nam, nam!!!

IMG_0668 (Medium)

God jul!

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Mat i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til En annerledes juleforberedelse

  1. Hei!
    Vi ønsker deg også en velsignet jul. Leser alltid disse brevene fra deg. Spennende og høre hva som skjer i Ako og hva du holder på med.
    Her i Halden har vi hatt en mild vinter. Ingen tegn til snø ennå. Jeg regner med at jeg har alle på Gimle Misjonshus med meg når jeg sender denne hilsenen.
    Klem fra Solfrid og Asbjørn Kirkeng med familie

  2. marit berget sier:

    Det var artig å lese om den annerledes Jula hos dere.
    Velsignet Jul Kari ønsker jeg deg, og alt godt for 2016.
    Jeg skal til Valborg i morgen, og i dåp på Toten 1.dag jul.jobb i romjula og Bergen i nytårshelgen.
    Ha det godt.
    Klem Marit

Legg igjen en kommentar

