Himeji slott

Når det kommer gjester langveisfra, blir det sightseeing. Da jeg bodde i Nima, hadde jeg mine mer eller mindre faste plasser jeg tok med gjestene til. I årevis besøkte jeg de samme plassene om og om igjen. Koselig nok det… Men nå som jeg bor i Ako, blir det ny sightseeing for meg også.

Mandag 28. desember – siste dag før stenging for nyttårsrengjøring – tok jeg med familien Leithe til det berømte Himeji slott. Der møtte vi også Chiakis datter, søster og barn. Vi hadde en koselig dag sammen!

IMG_0715 (Medium)

Området er kjempestort!

IMG_0713 (Medium)

Himeji betyr prinsesse (Hime) og vei (ji). Det er mange slott i Japan, men dette er det største og vakreste. En stilig prinsesse! Det er med på UNESCOs liste over verdensarv.

IMG_0718 (Medium)

Vi var ikke de eneste som besøkte slottet denne dagen. Vi gikk i både ute og inne, så det tok et par timer fra vi hadde kjøpt inngangsbilletter til vi var i slottets toppetasje.

IMG_0727 (Medium)                   IMG_0728 (Medium)

Da vi kom inn, måtte vi putte skoene våre i en plastpose som vi fikk utlevert, og vandre videre i gjestetøfler med skoposen i hånden.

IMG_0730 (Medium)Legg merke til trekonstruksjonen inne. Det er kraftige saker!

IMG_0745 (Medium)

Murene er bygd for hånd for flere hundre år siden – uten sement.

IMG_0742 (Medium)

I topp-etasjen er det et shinto-tempel. Vi så mange som bad der.

 

IMG_0732 (Medium)

Selv om vi også i toppetasjen gikk i kø og stadig måtte bevege oss videre, fikk jeg tatt noen bilder av utsikten og taket.

IMG_0736 (Medium)

IMG_0737 (Medium)

I enden av den rette brede veien på bildet ligger Himeji stasjon (både shinkansen og vanlig tog). Det er altså gå-distanse derfra. Men vi kjørte bil. Fra Ako tok det 40-45 minutter.

IMG_0739 (Medium)

Det er mange fine motiver. Jeg tok mange bilder. Her er noen flere utvalgte.

IMG_0723 (Medium)          IMG_0762 (Medium)

IMG_0757 (Medium)

IMG_0748 (Medium)

Vi vandret gjennom de andre bygningene også.

Overalt var det kø den dagen, men det var absolutt verdt tidsbruken!

Vel…

Venner som heretter besøker meg i flere dager, vil nok bli tatt med til Himeji slott. Det er absolutt et sted som er verdt å besøke!

IMG_0753 (Medium)

Et godt nytt år og Guds velsignelse ønsker jeg alle mine lesere!

Dette innlegget ble publisert i I nærheten av Ako, Turist i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

