Snø og kuldegrader

IMG_0805 (Medium)Da jeg våknet i Kobe om morgenen 20.januar, var det snø på bakken og på biler. Ikke så mye akkurat… Snøfnugg virvlet i lufta da jeg gikk ut for å kjøpe meg noe til frokost.

Jeg er i Kobe p.g.a. to styremøter, og overnatter i mellom. Om kvelden før jeg la meg, viste i-Phonen at det var -2 grader ute.

Slik så det ut foran inngangen til bibelskolebygget kl. 08.

IMG_0804 (Medium)

Mange passerer bibelskolen på vei til skolen.

IMG_0803 (Medium) (Medium)

De siste dagene har det vært snø-varsel på værmeldingene. Mange steder nordpå og langs Japanhavet var det forventet opptil 60 cm snø i døgnet. I tillegg sterk vind. Kuldegrader om natta, også steder uten snø.

Ellers har nyhetene vært opptatt av utlendinger i det siste. Nylig måtte letemannskaper ut for å redde en finsk og en australsk gruppe ungdommer som kjørte utenfor løypene. Det drøftes om man skal innføre straff for sånne som ikke bryr seg om skilt hvor det på kart over området står skrevet på (korrekt!) engelsk «fare» eller «forbudt område», og om hvem som skal betale slike redningsaksjoner. Japanere fortviler over at enkelte nettsider reklamerer med gode forhold i Japan for å kjøre utenfor løypene! Det påpekes at disse utlendingene også setter redningsmannskapenes liv i fare.

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

