Rekordkaldt!

Hvis du hadde overnattet hos meg og våknet på gjesterommet mandag morgen 25. januar, ville du ha sett denne gradestokken:

IMG_0813 (Medium)

Faktisk var det litt varmere i gangen (t.v.) og på mitt soverom (t.h.):

IMG_0815 (Medium)             IMG_0816 (Medium)

En titt ut av vinduet fra gjesterommet (t.v.) og fra soverommet mitt (t.h.):

IMG_0812 (Medium) IMG_0814 (Medium)Det har snødd i løpet av natta. Ikke mye – sett med norske øyne. Men i Ako er det veldig unormalt med slike kuldegrader og snø! Det var -6 grader før jeg la meg kvelden før!

I følge eldste i menigheten, Katsutani, har han hatt en meget travel arbeidsdag etter en slik natt. Han er nemlig rørlegger. Mange frosne rør i Ako. Jeg har heldigvis ikke hatt problemer!

Men problemer med kulde og snø gjaldt det meste av Japan søndag og mandag. Snøkaos mange steder, t.o.m. så langt sør som i Nagasaki! Hvert shinkansen-tog fra Kyushu var om morgenen ca. en time forsinket p.g.a. snø! Den slags forsinkelser skjer ikke akkurat hvert år! T.o.m. på Okinawa har det virvlet snøfnugg i lufta. Det har ikke skjedd før, i hvert fall har ingen hørt om det. Det er like utenkelig som varmegrader på Svalbard i januar. Ellers har nyhetene meldt om nesten 200 kansellerte innenlands flyavganger, mange ulykker, stengte motorveier, folk som sliter med snømåking, o.s.v.

Da jeg hentet avisen i postkassa, syntes jeg Ako kirke i morgensol og snø på bakken var verdt et bilde…

IMG_0811 (Medium)

Dette innlegget ble publisert i Ako, Detaljer fra dagliglivet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

