Gjestetaler i Yashiro

Søndag 31. januar var jeg gjestetaler i Yashiro menighet. Bilturen dit tok ca. 1 time og et kvarter. Med GPS fant jeg veien, selv om jeg tullet litt på de smale veiene til slutt. Kirken ligger inne i et boligområde  – inn en smal vei.

IMG_0832 (Medium)

IMG_0831 (Medium) Det er bolig i 2. etasje iIMG_0833 (Medium) denne kirken også.

Ved inngangen var det en stor plakat som opplyser om at det er gudstjeneste kl 10.15 – et litt uvanlig tidspunkt. Vanligvis starter japanske gudstjenester kl. 10.30.

Bak den store plakaten var det en mindre plakat, som opplyste om hvem som er dagens taler og om tema for prekenen.

IMG_0824 (Medium)

Kirkerommet er stort og lyst. Jeg husker atIMG_0823 (Medium) jeg ble invitert med til Yashiro en søndag i språkskoletida – altså for ca. 35 år siden. Så kirkebygget er eldre enn det. Men nå var det nyoppusset innvendig. Samtidig ble 1. etasje utvidet med flere mindre rom på langs av bygget. Vi spiste lunsj sammen etter gudstjenesten i ett av disse rommene.

IMG_0829 (Medium)

Under måltidet presenterte alle seg. Det viste seg at flere ikke er kristne. Slikt forteller de uten å føle seg flaue. Som en sa det: jeg kommer når det er noe spesielt. Så denne gangen kom altså flere av tilhørerne fordi besøk av meg var litt spennende. En dame kom faktisk for første gang. Hun ble presentert, og alle klappet. Slikt er vanlig i en japansk menighet!

Mange takket for prekenen og kommenterte hva som særlig hadde gitt dem noe å tenke på. Å sette ord på slikt når alle hører på er ikke uvanlig i Japan. Dagens tekst var  Jer 17,5-8 og Luk 6, 17-26, altså om to slags liv. Å være salig og velsignet eller det motsatte. Kanskje det ble til hjelp for noen av disse som besøker kirken bare ved spesielle anledninger?

Menyen var karri-ris og salat. Pinnene er der for salaten. Karri-ris spises med skje.

IMG_0828 (Medium)

 

IMG_0825 (Medium)

Blomstene til pynt foran i kirkerommet er typiske vinter-blomster. Men en slik form for oppsats har jeg aldri sett i et japansk kirkelokale før. Vakkert, synes jeg.

Da jeg spurte om det var greit å legge ut bilder av dem på bloggen, foreslo de at det burde bli tatt et fellesbilde også. Benker og bord ble flyttet på, og alle stilte seg opp. Jeg ville ha bilde av dem, men alle insisterte på at jeg måtte være med på bildet. Slik er det alltid i Japan… Dermed får man alltid to nesten like bilder, så alle får være med på bildet. (Jeg regner med at blogglesere synes det holder med ett.) Fotografen er han som ledet gudstjenesten, Komurasa, som er eldste i menigheten.

IMG_0827 (Medium)

Damen foran til høyre fortalte under lunsjen at hun var blitt døpt i Ao menighet av Per Finnseth – for mange tiår siden. Da hun giftet seg og flyttet til Yashiro, ble det holdt husmøter i hjemmet. Flokken økte til fem, og det ble starten på menighet og kirke også i Yashiro. Denne dagen var mannen hennes med i kirken. Ellers fortalte flere at de var blitt døpt av eller hadde kommet for første gang da Guttorm Raen hadde pastoransvar i Yashiro.

Pastor i Yashiro menighet nå er Gyo Aoto. Han og kona var ikke til stede. Han har nemlig også pastoransvar i en annen menighet og var der den dagen. Pastor Aoto er forresten annen generasjons pastor i VJELK. Fra 1988 til 1992 arbeidet jeg under hans far, Eisaku Aoto, i Tamashima og Higashi Fukuyama.

Da jeg kom hjem i firetida om ettermiddagen, skiftet jeg til turtøy og gikk til topps (253 m.o.h.) før det ble mørkt. For meg er dette god avslapning etter en travel arbeidsdag. Det gråe været gjorde utsikten og stemningen litt annerledes enn i solskinn. Så jeg fant fram min i-Phone og tok dette bildet av Ako:

mobiltlf (Medium)

Jeg er fortsatt nybegynner når det gjelder mobiltelefon og bilder og har en tendens til å velge fotoapparatet. Men denne dagen hadde jeg bare telefonen med. Dermed ble dette mitt første bilde tatt med i-Phone. Jeg har t.o.m. fått til å overføre til pc og blogg. Så nå føler jeg meg plutselig litt viderekommende…!

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

