En tur til Tokyo

I Japan er det en organisasjon som heter JEMA: Japan Evangelical Missionary Association. Det er en sammenslutning av misjonsorganisasjoner fra hele verden, men flest fra USA. Norsk luthersk Misjonssamband (NLM) er en av 41 medlemmer. En  ny misjon ble godkjent som medlem på årsmøtet: fra Afrika!!!

En gang i året er det årsmøte  – i Tokyo – og da pleier NLM å sende to representanter. I år var jeg en av dem som ble bedt om å delta.

IMG_0997 (Medium)

IMG_1040 (Medium)Vi var samlet til årsmøte på Ochanomizu Christian Center mandag ettermiddag 22. februar. Siden var det foredrag fra mandag til onsdag om bruk av korttids-misjonærer/ volontører. *Don Johnson (mannen t.v., se presentasjon til slutt i innlegget) kom helt fra USA for å holde kurs for oss. Veldig interessant, selv om noe ikke passet på norske forhold. Mannen t.h. er den nyvalgte presidenten i JEMA, Nathan Snow.

IMG_0967 (Medium)Hvordan kom jeg meg til Tokyo?

Fra Ako til Himeji med vanlig tog og med shinkansen videre.  Toget gikk fra Ako stasjon kl. 13.07. I Himeji måtte jeg vente i 10 minutter. Så var jeg framme på Tokyo stasjon kl. 16.53. Da hadde jeg tilbakelagt en strekning som Oslo – nesten Steinkjer. Ikke så verst!?! Og selvfølgelig ingen forsinkelser! Jeg savner nok ikke NSB i Japan!!!

Siden det var pent vær, gjorde jeg meg klar til å forevige Fuji-fjellet fra togvinduet – om det skulle la seg gjøre. Til tross for stor fart på toget, ble resultatet slik:

IMG_0972 (Medium)

IMG_0973 (Medium)

IMG_0980 (Medium)

Rett før ankomst Tokyo stasjon var det mange jernbanelinjer og tog ved siden av hverandre.

IMG_0986 (Medium)          IMG_0985 (Medium)

Og ledninger!

IMG_0984 (Medium)

IMG_1011 (Medium)

Utsikten fra senteret hvor vi var samlet ser nok ut som utsikter flest IMG_1010 (Medium)i Tokyo (t.v.). Men rundt Ochanomizu stasjonen var de fleste bygninger universi-teter (t.h.). Jeg fikk bare plass til seks forskjellige universiteter på bildet…! Navnene kjente jeg jo til. De fleste hører til kremen av de japanske universitetene! Så flott da at det fins et kristent senter, kirke og kristen bokhandel midt i denne «universitets-gryta»!

Hver bydel i Tokyo, dvs stasjonsnabolag er kjent for et eller annet. Ochanomizu er altså kjent for sine mange universiteter. Dessuten var det musikkinstrumenter i utrolig mange butikkvinduer. I stasjonsområdet nær hotellet mitt var det (japanske) dokker i «annethvert» butikkvindu.

IMG_1032 (Medium)

«Star Wars» var også blitt «integrert» i tradisjonsrike dokkeutstillinger.

IMG_1005 (Medium)                            IMG_1034 (Medium)

Ikke alle bygninger er høye og store i Tokyo!

IMG_1006 (Medium)

 Det er mange kanaler i Tokyo. Dermed også mange turistbåter. De rosa båtene lyste opp blant alle de grå bygningene… Men folk flest kjører jo tog.

IMG_1038 (Medium)          IMG_1009 (Medium)

IMG_0988 (Medium) Jeg benyttet sjansen til å treffe gamle venner mens jeg var i Tokyo. Jeg drog dagen før og overnattet hos en japansk familie. Dagen etter spiste jeg lunsj med to andre – rett før JEMA-årsmøtet begynte. T.v.: tre av tallerkenene med smakfulle retter.

Disse to kristne damene ber for meg og arbeidet jeg står i. De har besøkt meg flere ganger i Nima, og kommer nok snart på besøk i Ako også. T.v. fru Wakisaka, som var ny som kristen i Kita Osaka menighet da jeg kom dit som ny misjonær i 1982. Nå bor hun og mannen i hennes hjemby, Tokyo. T.h. fru Sato, som ble døpt i Oslo da hun bodde der i tre år på slutten av nittitallet p.g.a. mannens arbeid.

IMG_0995 (Medium)

På hotellrommet var det en bokhylle.

IMG_1037 (Medium)

Kjekt å se Det nye testamente der! Men hylleplassen deles altså med en innføringsbok i buddhismen. To av bøkene er skrevet av hotellkjede-eieren, Nishida. Jeg fikk inntrykk av at de representerte nyreligiøsitet.

Japan er som denne bokhylla: et land med et stort utvalg av religioner. Og alle religioner blir betraktet som like gode. Skjønt kristendom skårer høyt som en god religion p.g.a. kjærlighetsbudskapet og de mange gode kristne skolene og barnehagene. Men de fleste japanere sier at akkurat som det er mange veier til toppen av Fuji, og alle veier fører fram, slik er det med religionene også. Alle fører til gud.

JEMA-samlingen var opptatt av at vi må dele Jesus med det japanske folk – fordi det er to utganger på livet. Evig liv og evig fortapelse. Bare ca. en prosent av det japanske folk er på vei til evig liv. Derfor trenger Japan misjonærer. Jeg ble oppmuntret og utfordret av å være sammen med de mange JEMA-misjonærene som var så tent på å nå ut til japanerne med evangeliet og som har samme basis for sin forkynnelse som vi i NLM: frelse i Jesus alene!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

* Don Johnson, Vice-President of Standards of Excellence in STM (Short Term Ministry) is our primary presenter at JEMA Connect 2016. He also serves as Assistant to US Director for SEND International. SEND has been a long time member of JEMA, and they have been gracious to help make this February’s event happen (kopiert fra programmet).

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Kirke- og kristenliv i Japan, Turist i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

