Besøk fra hovedkontoret i Oslo

Etter konferansen på Hiruzen (30.03-03.04) hadde gjestene fra ledelsen i NLM diverse samtaler med kirkeledere i VJELK. Vår nye regionleder (for Japan, Indonesia og Kina-regionen), Olav Vestbøstad, ble igjen noen dager for å besøke hver misjonærenhet. Han begynte i stillingen i januar, så han ønsket å bli litt mer kjent med oss og se hvor vi holder til.

Til Ako kom Olav med tog fra Kobe om morgenen onsdag 6. april. På onsdager har vi vanligvis bibelstudie-bønnemøte om formiddagen. Men på grunn av besøket forandret vi litt på opplegget. Olav hadde andakt og presenterte seg selv. Så fikk hver deltager presentere seg og fortelle hvordan de ble ledet til tro. Til slutt hadde vi en bønnestund.

IMG_1474 (Medium)

Etterpå kjørte jeg Olav rundt i Ako, slik at han kunne få et inntrykk av byen jeg bor i. For å spare tid spiste vi lunsj på en restaurant. Han hadde nemlig ikke ubegrenset med tid, fordi han om kvelden skulle videre med tog til familien Leirvik i Yonago.

Olav syntes japansk mat (washoku) er veldig godt.

IMG_1476 (Medium)

Her kan du se hva vi spiste. (To småretter er ikke med på bildet.)

IMG_1475 (Medium)

IMG_1477 (Medium)

En dame fra menigheten som spiste sammen med oss, spanderte et «tillegg», så Olav skulle få smake en typisk fisk fra Seto Naikai (innlandshavet) som spises på denne tiden av året (t.v.).

Olav fikk skryt av betjeningen for å være flink med spisepinnene. Selv syntes han at «etuiet» til spisepinnene var stilig. Dermed fikk han med en pose full av spisepinner til familien i Norge. Det var forskjellige blomster på «etuiene» – for hver måned har sin blomst. April er sakura-måneden (se bildet over).

IMG_1478 (Medium)

På vår lille runde var vi innom en park full av sakura-trær.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS  I Ako menighet har de i flere år hatt bønnemøte på onsdagskvelder. På årsmøtet første søndag i februar foreslo jeg for menigheten å starte med bønnemøter på formiddager for de som ikke har anledning til å komme om kvelden. Siden da har 7-9 deltatt hver onsdag formiddag. Først har vi en blanding av bibeltime og bibelstudium. D.v.s. at jeg lar dem delta aktivt med å leve seg inn i teksten og kommentere eller stille spørsmål. Vi holder på med personer i 1. Mosebok – for å se hvordan det gikk med Guds løfte til Abraham i 1. Mos 12,1-3. Vi er enda ikke ferdig med Abraham og personene som er relatert til ham. Møtet avsluttes med en bønnestund.

Denne samlingen er noe jeg alltid gleder meg til. Det virker også som om alle synes det er spennende og givende å arbeide med Guds ord på denne måten, siden de møter trofast fram hver uke. Vi tar alltid en siste runde med spørsmålene: hva har jeg lært i dag/ hva ble nytt for meg i denne teksten? En dame som ikke har vært kristen så lenge, kommenterte første gangen: «Jeg har til nå tenkt på 1. Mosebok som fortellinger fra gamle dager. Men i dag har oppdaget at teksten taler rett inn i mitt liv. Jeg gleder meg til fortsettelsen!»

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Blomster og dyr i Japan, Mat i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

