Jordskjelv i Ako?

IMG_1519 (Medium) Jeg har fått noen henvendelser fra Norge de siste dagene om jeg har merket noe i Ako til de store jordskjelvene i forrige uke.

Svaret er nei! Her merkes ingenting!

Men på tv får jeg med meg alle sammen. Vanligvis ser jo skjermen ut som på bildet t.v.

Når et jordskjelv inntreffer, forandres bildet slik som under her etter bare et par minutter.

IMG_1518 (Medium)

De mest elementære opplysningene kommer da opp til venstre: dato, klokkeslett, sted, dybde og styrke. Den mørke-grønne «stripen» med tekst forteller at det ikke er noen fare for tsunami (evt. at det er fare for det). Hvis et jordskjelv inntreffer mens tv er slått av, vil et slikt bilde komme opp når tv slås på igjen. Dermed er jeg alltid orientert om jordskjelv og tsunami rundt om i landet.

Jeg kan så klikke på fjernkontrollen og få tilbake vanlig bilde på skjermen.

Siden torsdag i forrige uke er det kommet nye jordskjelv i ett sett – i dagevis! Bare mens jeg lager mat, spiser og etterpå vasker opp, har jeg tilbakestilt skjermbildet minst 10 ganger i løpet av en time. Noe sånt har jeg ikke opplevd før! Rett som det var ulte tv. Da kom det forhånds-melding om at et sterkt jordskjelv vill komme ganske snart og i hvilket område. Imponerende hvor presise de meldingene er!

Man blir jo litt berørt av å følge med på sånt! Blir litt tv-slave… Men denne gangen kjenner jeg ingen i området. Så jeg bruker ikke tid og krefter på å gruble over «mine», sånn som jeg gjorde i 2011.

Under her ser du hvordan hele tv-skjermen fylles opp med detaljer om jordskjelvet i Kumamoto og Oita fylker. Men også Fukuoka, Saga og Nagasaki fylker (venstre side av kartet) har fått merke skjelvene. Men derfra hører vi ikke om skader og dødstall. Tallene viser styrke på skjelvet de forskjellige stedene som råkes. Japan har en egen skala med tall. Men gul M7… viser Richters skala.

IMG_1516 (Medium)

Denne gangen er det Kyushu som er hardt rammet. Å kjøre bil til de stedene som viser styrke 6 vil ta nesten en hel dag – på motorvei  i 80 km/t – fra der jeg bor. Jeg har vært der. Mange nydelige steder! Jeg har desverre ikke digitale bilder fra Kumamoto fylke, Kumamoto by eller Aso (vulkanen som reagerte på jordskjelvet).

Men her er noen bilder fra Yufuin – en av stedene som har fått skader i Oita fylke (ca. der det er 5+ mellom det midterste 6+ og 4 på tv-bildet over). Jeg var der i begynnelsen av mai i 2011. Yufuin er spesielt kjent for alle sine varme kilder og den spesielle fjelltoppen i bakgrunnen.

IMG_0867 (Medium)          IMG_0864 (Medium)

IMG_0883 (Medium)

IMG_0885 (Medium)

Det er mange kristne kirker i Kumamoto fylke, der i blant en god del lutherske (ikke VJELK). Vi har enda ikke hørt hvordan det er gått med dem. Men siden NHK beretter om ødelagte templer og ikke nevner kirker, er det fristende å tolke det slik at de ikke er så veldig ødelagt i hvert fall… (?) Kyushu var med i kirkebønnene våre på søndag!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS. Lørdag kveld 16. april hadde vi årsmøte i nabolaget. Foruten årsberetninger, styrevalg og den slags ble vi presentert for en plan over arbeidsfordeling i nabolaget om det skulle oppstå flom, jordskjelv o.s.v. i Ako. Jeg kommer da til å være med i gruppa som skal distribuere vann og mat. Vi skal ha øvelse i løpet av året.

Ellers har rådhuset i Ako testet sirenene i dag.

I kirken på søndag ble det mye snakk om hvordan man har ordnet seg med reservemat, katastrofesekk, oppbevaring av verdipapirer o.s.v.

Etter å ha sett jordskjelvrapporter på tv i flere dager, bestemte jeg meg lørdag kveld for ikke lenger å sove i min seng med hodet under air-condition-anlegget på veggen.

Dette innlegget ble publisert i Jordskjelv og tsunami og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

