Sakoshi – en spennende perle i Ako

IMG_1268 (Medium)I gamle dager var det Sakoshi som var sentrum og havn. I selve Ako var det et bredt belte av saltåkrer langs kysten.

kartet t.v. ser du hvordan Sakoshi ligger på hver side av elva med en kort, smal dal som munner ut i ei bukt. På bildet under ser du «virkeligheten». Jeg bor utenfor bildet, litt t.h. for nedre hjørne.

IMG_1495 (Medium)

En fri-mandag i mars tok jeg meg en sykkeltur for å utforske Sakoshi.

IMG_1266 (Medium)I den IMG_1270 (Medium) lille dalen er det bare en gate, og der er den gamle bebyggelsen bevart.

Faktisk kommer en del turister hit – om ikke akkurat på en mandag formiddag.

 

IMG_1267 (Medium)

IMG_1264 (Medium)

IMG_1243 (Medium)          IMG_1242 (Medium)

IMG_1257 (Medium)          IMG_1258 (Medium)

IMG_1261 (Medium)I bukta er det en liten havn for fiskebåter. På øya tvers over er det et shinto-tempel (se oversiktsbilde lenger ned).

Ellers er Sakoshi godt rustet mot tsunami og tyfon: se porten på bildet t.v.

Etter å ha utforsket strøket langs sjøen, lot jeg sykkelen stå og tok en tur opp til toppen på bildet under. Jeg hadde nemlig hørt rykte om at utsikten derfra er så fantastisk.

IMG_1263 (Medium)

Halvveis oppe er det et gammelt tempel.

IMG_1256 (Medium)

IMG_1252 (Medium)IMG_1253 (Medium)

Langs stien opp var det mange slike gudestatuer. De er faktisk nummerert.

Utsikt i to retninger fra toppen av Cha-usu-yama (166 m.o.h.) viste seg å være virkelig fantastisk!!!

Utsikt mot Seto Naikai og der havna var i gamle dager. Ytterst til venstre på den nærmeste øya er templet.

IMG_1247 (Medium)

Det er blitt bygget en promenade langs sjøen. Vi skal dit med menigheten 1. mai og ha utendørs gudstjeneste og piknik.

Det store bygget (t.h.) er en blokk som ble bygget før boble-økonomien sprakk. Det er visstnok mange ledige leiligheter der…

IMG_1246 (Medium)

Utsikt over Ako.

Jeg bor like ved der åsen stikker fram som en odde (den nærmeste) på andre siden av elva.  IMG_1249 (Medium)

IMG_1254 (Medium)Varselskilt, satt opp av Hyogo fylke: forbudt å kaste sigaretter!

Jeg syklet fornøyd hjem etter en flott formiddag! I følge skilt jeg så er det mange stier på Cha-usu-yama. Så en eller annen gang vil jeg ta med niste og utforske mer – forhåpentligvis med turfølge…!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Trim og sport og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

