På tur med ny venninne (1)

Når jeg er ute og trimmer, kommer jeg ofte i snakk med folk. En søndag ettermiddag i april møtte jeg en dame på vei opp til toppen av åsen. Hun lurte på om jeg var den som startet engelskklasser i april, for jeg lignet på bildet på brosjyren hun hadde fått i postkassa. Vi satt en stund på toppen og pratet mens vi beundret utsikten, og gikk så sammen ned. Det viste seg at vi hadde en del felles interesser. Denne damen er også innflytter i Ako. Før vi skiltes, utvekslet vi mobilnummer og ble enige om å møtes igjen. Jeg inviterte både til kirken og privatbesøk. Hun har lyst å bli med i koret i kirken. Så kanskje kommer hun på sangøvelse søndag 8. mai (?)

29. april traff vi hverandre igjen. Denne dagen er den første av flere offentlige fridager i Golden Week. Opprinnelig var 29.04 den forrige keiserens bursdag. Da han døde, ble fridagen beholdt, men fikk navnet «den grønne dag». Etter noen år ble navnet forandret igjen. Så nå heter den Showa-dagen, til minne om den forrige keiseren.

Min nye venninne, Miyo, inviterte til en park som er kjent for wisteria-blomstring i månedsskiftet april/mai.

IMG_1543 (Medium)

IMG_1579 (Medium)IMG_1559 (Medium)    IMG_1556 (Medium)

 

IMG_1550 (Medium)

IMG_1603 (Medium)

Vi var ikke de eneste som beundret wisteria-blomstringen.

IMG_1621 (Medium)

IMG_1538 (Medium)     IMG_1541 (Medium)     IMG_1563 (Medium)

IMG_1537 (Medium)          IMG_1570 (Medium)

Mange sorter og farger.

IMG_1573 (Medium)

Denne flotte parken befinner seg altså i en bitteliten bygd, Wake, sørøst i Okayama fylke, ikke så langt fra Bizen. For meg var det ca. 30 km å kjøre hver vei.

IMG_1623 (Medium)

IMG_1607 (Medium)

Mange hadde tatt med seg nistemat, som de nøt under de flotte blomstene. Vi for vår del kjøpte forskjellig mat i de mange salgsbodene.

IMG_1615 (Medium)    IMG_1588 (Medium)

IMG_1592 (Medium)

IMG_1589 (Medium)

IMG_1590 (Medium)

 Mye godt å velge mellom! Okonomi-yaki t.v. Grillet blekksprut og mais t.h. Is under.

Noe for enhver smak!

IMG_1595 (Medium)

IMG_1594 (Medium)

Vi kjøpte til dessert slike som du ser på bildet over her. Konsistensen ligner litt på vafler. Vi kunne velge mellom vaniljekrem, hvit og rød bønnemasse som fyll inni. De gule runde klumpene i midten er kastanjenøtter. Smaker aller best når de er varme!

Jeg unte meg også en kopp macha (den teen som brukes til te-seremoni), som jeg fikk servert av damen i kimono.

IMG_1617 (Medium)

Litt info om wisteria:  

https://no.wikipedia.org/wiki/Wisteria

PS Det var også konsert i denne flotte blomsterparken. Se neste innlegg (2)

Dette innlegget ble publisert i Blomster og dyr i Japan, I nærheten av Ako, Kultur og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

