På dagstur til Kyoto (1)

En togtur fra Ako til Kyoto tar nesten 2,5 timer. Her fins en JR-togbillett som gir anledning til å reise så mye en vil i løpet av en dag fra Ako til Osaka, Nara, Kyoto og Biwa-ko (Japans største innsjø, øst for Kyoto). Denne billetten koster bare JPY 3600, d.v.s. litt mer enn en enveisbillett til Kyoto stasjon.

I årenes løp har jeg reist mange, mange ganger til Kyoto. Når jeg har gjester som en gang i livet skal besøke denne berømte byen, blir det for meg å gjenta og gjenta en viss «løype» som passer for en dag, og som gir gjestene varierte opplevelser. Siden jeg ikke hadde gjester eller avtale med noen i løpet av «Golden Week», bestemte jeg meg for å prøve denne dags-billetten og ta en tur alene for å se steder i Kyoto jeg ikke har vært før.

På Kyoto stasjon skiftet jeg til Naratoget for å besøke Fushimi Inari Taisha (shinto-tempel).

IMG_1631 (Medium)

Dette tempelet er kjent for sine mange røde torii-porter.

IMG_1639 (Medium)

IMG_1636 (Medium)

IMG_1634 (Medium)

Det var nokså folksomt! Vi gikk i kø, i hvert fall i begynnelsen.

På kartet på skiltet under ser du at en hel ås er full av disse torii-portene. Det er åsen du ser i bakgrunnen på bildet under t.h. Jeg brukte ca. to timer til toppen og ned igjen! Skikkelig trim ble det!

IMG_1645 (Medium)          IMG_1666 (Medium)

Til en viss grad var det en tur ute i naturen. Det gikk stadig oppover. Stadig nye rekker med porter. Glad jeg hadde med drikke, for det ble 25-30 grader utpå dagen.

IMG_1647 (Medium)          IMG_1648 (Medium)

Mange var ikke akkurat tur-kledd! Høye hæler, strandsandaler… Mange var kledd i kimono. I byen etterpå så jeg at man kan leie kimono for en dag (under t.h.). Kimono-sko er heller ikke «fjellsko»!

IMG_1655 (Medium)    IMG_1650 (Medium)    IMG_1663 (Medium)

IMG_1649 (Medium)Hele veien var det små altere.

IMG_1656 (Medium)

Inari – dette er et tempel hvor man tilber reve-guden.

Det er guden for fruktbarhet, landbruk, industri og handel.

https://no.wikipedia.org/wiki/Inari

IMG_1635 (Medium)

IMG_1660 (Medium)De mange tusen torii-portene er gitt av firmaer. Vi kan lese både navn, adresse og årstall bakpå.

IMG_1641 (Medium)

IMG_1657 (Medium)Flere steder underveis var det skilt som reklamerte med at man kan kjøpe seg en slik port. Det er slett ikke billig! (t.h.) Men så er jo tanken bak at man sikrer seg beskyttelse, lykke og framgang… Og da gjelder regelen at jo mer du gir, jo mer velsignelse kan du forvente.

På toppen av åsen var det et tempel. Der var det lang kø for å få bedt foran alteret.

IMG_1659 (Medium)

Underveis var det også fin utsikt over Kyoto. Osaka befinner seg utenfor bildet t.v.

IMG_1654 (Medium)

Det var fullt av folk overalt. Trodde 2. mai ville være mindre folksom, siden det er arbeidsdag for mange, men… Glad jeg ikke kjørte bil her!

IMG_1664 (Medium)

Det er ikke så ofte man møter tigger-munkerIMG_1665 (Medium) i Japan. Men i vrimmelen i Fushimi hadde en tatt oppstilling.

¤¤¤¤¤¤¤¤

Det er mer å lese om inari på engelsk enn norsk. Her er en lenke for spesielt interesserte:

https://en.wikipedia.org/wiki/Inari_%C5%8Ckami

Om torii-porter:

https://no.wikipedia.org/wiki/Torii

Jeg tror at jeg heretter vil ta med gjester hit. Det var veldig spesielt! Men da vil jeg nok foreslå å ikke gå helt til topps – for å få tid til å se flere severdigheter i Kyoto.

Ellers fortsetter Kyoto-turen min i neste innlegg. Følg med!

Dette innlegget ble publisert i Religioner i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

