På dagstur til Kyoto (2)

IMG_0812 (Medium)Som sagt i forrige innlegg, så drog jeg på dagstur fra Ako til Kyoto i «Golden Week» (4. mai) for å utforske steder jeg ikke har vært før.

Alle gangene jeg har vært i Kyoto med venner, har jeg vist dem Kinkaku-ji (kalt the Golden Pavillion på engelsk). T.v.: besøk av danske venner: Lisbet og Ebbe (påsken, april 2011).

Tegnet for Kin (金) = gull. Et annet berømt tempel i Kyoto heter Ginkaku-ji. Tegnet for Gin (銀) = sølv. Jeg bestemte meg for å se dette tempelet.

Fra Fushimi, som er sør for Kyoto stasjon (JR), drog jeg tilbake med tog, for så å ta buss nordøstover til Ginkaku-ji. Som vanlig i Kyoto – tempelet lå inne i en vakker park. Inngangspenger.

IMG_1672 (Medium)

IMG_1674 (Medium)

IMG_1668 (Medium)Men hvorfor heter det the Silver Pavillion? Jeg så ikke noe sølv…

I følge Wikipedia var det meningen å dekke dette bygget med sølv-folie – på samme måte som Kinkaku-ji (the Golden Pavillion) er dekket med gull. Men det ble aldri noe av. Likevel er «sølv-navnet » beholdt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ginkaku-ji

I dag er Ginkaku-ji mest kjent for hagelandskapet på bildet under her. «Fjelltoppen» skal forestille Fuji-fjellet.

IMG_1670 (Medium)

IMG_1669 (Medium)

IMG_1673 (Medium)Det var et vakkert sted, og vel verdt å se. Men jeg tror ikke jeg tar med gjester på dagstur hit. Bussturen fra Kyoto stasjon (JR) tar nemlig ca. en halv time. Ginkaku-ji ligger nesten lengst unna av alle berømte steder. Da blir det knapp tid til å se mange steder på en dag. Man må gjøre et utvalg blant alt Kyoto har å by på av severdigheter…!

IMG_0819 (Medium)  IMG_0835 (Medium)

IMG_0836 (Medium)Jeg kommer nok til (i tillegg til Ginkaku-ji) å fortsette å ta med gjester til Ryoanji (over t.v.), som er berømt for sin steinhage, til Kiomizu-dera (over t.h.), og rusle nedover de smale gatene med butikker (t.v.).

Men kanskje kutter jeg ut det berømte shinto-tempelet Heian-jingu (under) – til fordel for Fushimi Inari Jingu (?)

 

IMG_0829 (Medium)          IMG_0833 (Medium)

Til slutt på min dagstur hadde jeg lyst å besøke Arashiyama (nordvest for byen). Der har jeg vært en gang før – i 1981!

IMG_1685 (Medium)

Det er særlig motivet med elva, broen og åsene i bakgrunnen som Arashiyama er kjent for.

 IMG_1682 (Medium)         IMG_1676 (Medium)

IMG_1679 (Medium)

Man kan både leie en robåt og ro selv og bli med på elveferd. I 1981 var jeg med en elvebåt fra lenger opp i dalen og ned hit. En ganske lang og flott tur – med mange elvestryk og vakker natur, husker jeg. Denne gangen ruslet jeg bare rundt i «sentrum» og litt langs elva.

IMG_1683 (Medium)          IMG_1681 (Medium)

Vi var nok mange som nøt denne solrike dagen.

IMG_1688 (Medium)     IMG_1689 (Medium)     IMG_1675 (Medium)

Igjen så jeg mange par eller venninner som var kledd i kimono. Det er blitt litt mote nå, særlig blant unge, å tilbringe en fridag i kimono. Men jeg møtte også hele familier i kimono. Det er sjelden! Da jeg nærmet meg dem, snakket de kinesisk! I Kyoto er det altså blitt populært for turister å kle seg slik for noen timer eller en dag…! Det vrimler av kinesiske turister i Japan for tiden!

Til Arashiyama tok jeg buss fra Ginkaku-ji tvers over nordre del av byen og etterpå et lite tog til Arashiyama. Men fra Arashiyama kunne jeg ta JR-tog – og bruke dagsbillleten – tilbake til Kyoto stasjon. Etter å ha spist en rask middag på en restaurant der, gikk turen tilbake til Ako. Samme tog hele veien.

En flott dag! Riktignok en lang dag: fra jeg syklet hjemmefra til stasjonen om morgenen til jeg kom hjem igjen om kvelden, hadde det gått 14,5 timer!

Dette innlegget ble publisert i Religioner i Japan, Turist i Japan og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

