Til Ao menighet en søndag hver måned

IMG_1936 (Medium)Jeg bor og arbeider i Ako evangelisk lutherske kirke, ja, men fra april reiser jeg til Ao kirke en søndag hver måned. Nærmere bestemt, den fjerde søndagen i måneden.

Pastor Tetsuaki Ueda bor og arbeider i Ao, men har i tillegg pastoransvar i Ako. Den tredje søndagen i måneden kommer han til Ako. Da har vi nattverd, og det er menig-hetsrådsmøte etter gudstjenesten. Den fjerde søndagen i måndeden bytter vi talerstol.

Ao er skikkelig ute på landet, en drøy times kjøring nordøst for Ako. (Deler av veien kjører jeg på motorvei.) For meg var det interessant å se at det i såpass landlige omgivelser fins en såpass stor og livskraftig menighet. De lønner sin pastor, som sammen med sin familie bor i andre etasje (opp trappa).

IMG_1915 (Medium)

Dette kirkebygget ble innviet i 1992, og er menighetens andre kirkebygg.

IMG_1918 (Medium)

Det var Arne og Elsa Grønning som startet med evangelisering i Ao – i 1954. Men da hadde allerede Gabriel Eikli og Shigeru Masaki hatt kontakt med radiolyttere der i et par år.

I 1962 ble det første kirkebygget innviet. Samme dag ble de første seks døpt. Kirken var en gave fra norsk-amerikaneren Oscar L. Aronsen, til minne om kona som døde.

I menighetens 50 års jubileums-hefte finner jeg mange gamle og kjære misjonærnavn i den historiske oversikten: Da det første årsmøtet ble holdt – i 1963 – var det Lars Jøssang  som var pastor. Etter noen år står Arnold Ljøkjell nevnt som pastor, og siden Per Finnseth, Guttorm Raen og Johannes Sameien. I 1979 ble menighetens første japanske pastor innviet: Kubo.

Da kvinneforenings-medlemmene presenterte seg første gangen jeg var i Ao, fikk jeg høre om både den ene og den andre misjonæren som hadde døpt dem.

Se godt på bildene av kirkebygg nummer to og flokken som er samlet, og takk Herren for at arbeidet til de misjonærene jeg har nevnt ved navn har båret frukt!!! Det er ikke sant at arbeidet i Japan ikke vokser!!!

IMG_1924 (Medium)     IMG_1923 (Medium)     IMG_1917 (Medium)

Vakre blomster, nydelig front og en ung leder (2.genrasjons kristen) av gudstjenesten.

IMG_1919 (Medium)I Ako har jeg en amerikansk tilhører til mine prekener. Han er gift med en japansk dame, som spiller til sangene.

IMG_1921 (Medium)Da jeg var i Ao i juni, hadde manns-gruppen i menigheten startet med korøvelse. De var begynt å øve på julesanger! Det amerikansk-japanske ekteparet Taylor leder koret.

 På kjøkkenet samles kvinnegruppen, Maria, etter gudstjenesten til samtale og bønn. De har valgt å legge de månedlige møtene sine til den søndagen jeg kommer.

IMG_1920 (Medium)

Kirken har et romslig kjøkken.

Nå i juni ble jeg spurt om jeg kunne undervise i norsk matlaging etter hvert. Vi ble enige om å starte med havre-og-kokosmakroner på samlingen i september. Da vil de prøve å invitere venner og bekjente til kirken. Ellers er de også på jakt etter nye ideer til basaren i november.

IMG_1926 (Medium)

Menigheten har ansvar for at jeg får meg lunsj når jeg er der og taler. Her forberedes en kald sommerlig nudel-rett (udon). Japanere gjør alltid ting sammen – også når det gjelder å porsjonere ut på tallerkenen! Gruppesamfunn!

IMG_1927 (Medium)          IMG_1930 (Medium)

Det smakte for øvrig kjempegodt!

IMG_1925 (Medium) De av mannsgruppen som var igjen etter sangøvelsen, hadde ansvar for at seminar-studenten som har praksis i Ao om søndagene, fikk seg mat.

Mannfolkene hadde visst ikke oppfattet at de kunne fått servert «vår» rett, så de satt i et annet rom med «instant noodels», stakkars!

Teologistudenten i praksis (t.h.) er Kazuya Nakagawa, som i slutten av mai var på besøk i Ako menighet. Han er født og oppvokst i Tamashima, men døpt i Kanan menighet.

Pastor Tetsuaki Ueda og kona.

IMG_1931 (Medium)

Det var Magnus Sørhus som døpte Ueda – første påskedag i 1981 – i den nystartede menigheten Kita Suzurandai.

Ueda har vært pastor i Ao siden 2002. I tillegg har han, som tidligere nevnt, pastoransvar i Ako. På toppen av dette er han administrativ leder av VJELK (Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke), og drar derfor til Kobe et par dager i uka.

IMG_1937 (Medium)

På tavla utenfor kirken kan man lese et bibelvers (t.h.) og se hva som foregår i kirken (t.v.).

Bibelverset er: … du er dyrebar i mine øyne, aktet høyt og elsket av meg. (Jes 43,4.)

Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

