Fruktsesong

I Japan er det fruktsesong hele året! D.v.s. at til forskjellige tider av året er det sesong for en eller annen frukt.

Jeg kom tilbake til Japan 26. august – til druesesong!

Da jeg kjørte til Ao søndag morgen (28.08) for å preke, la jeg merke til at det var mange salgsboder langs veien da jeg nærmet meg Ao. Så jeg bestemte meg for å stoppe på hjemveien og kjøpe druer.

IMG_2257 (Medium)

IMG_2265 (Medium)

IMG_2260 (Medium)Druene dyrkes rett bak boden.

Vimpler (med svart katt) annonserer at her kan man også få sendt frukt med budbil til familie og venner rundt omkring i landet.

Japanske budbiler tilbyr mange slags tjenester, og det er ganske billig. T.o.m. frossen mat og mat som må holdes avkjølt kan du sende. Den svarte katten (kuroneko) bærer en kattunge i munnen. Firmaet Kuroneko lover å behandle det du sender like forsiktig som kattemor behandler ungen sin – derav firmanavnet.

På bildet under t.v. gjør damen i boden klar en kartong druer som kunden har bedt om å få sendt med Kuroneko.

IMG_2258 (Medium)Druer selges i klaser IMG_2259 (Medium)som er pakket inn i poser som på bildet t.h.

I fruktboden kan vi kjøpe så mange slike drue-poser vi vil.

Drueskallet er ganske tykt og spises ikke i Japan.

Det er flere måter å spise druer på: 1) putte hele i munnen og spytte ut skallet etterpå, 2) fjerne skallet med fingrene før en spiser, eller 3) lage et lite kutt og suge ut innmaten fra skallet.

Japanske druer er kjempegode!!!

Alle drueklaser pakkes inn mens de fortsatt henger på greinene. Dette gjøres ganske tidlig i prosessen – for at ikke insekter skal ødelegge dem, og for at de skal få jevnt lys. Så det ligger mye arbeid bak de gode druene!

IMG_2264 (Medium)

Også epler, ferskener og annen frukt pakkes inn mens de henger på trærne. Kanskje det er derfor frukt i Japan er ganske dyrt?

Da jeg kom hjem fra Ao, fikk jeg telefon om at det var IMG_2272 (Medium)druer til meg i kirkens kjøleskap (t.h.). Så gjett om jeg koser meg hver dag med alle druene mine!

Ellers har flere i menigheten kommet med nyplukkede fikener. En bærepose med søtpoteter og auberginer har jeg også fått. Her er nemlig sesong nå for litt av hvert…

Det var deilig å komme til Norge og spise blomkål, bringebær og molter (m.m.)! Men det er også deilig å komme hjem til Japan og spise sesongens goder her.

I Ako menighet er jeg blitt møtt med: «Endelig er du tilbake igjen! Vi har savnet deg!» Det er jo koselig å høre!

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Mat i Japan og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

