Det første høsttegn

Her en morgen jeg var ute og trimmet, tok jeg fram mobilen og fotograferte disse blomstene, som er det første høsttegn i Japan.

038-medium

036-mediumJeg vet faktisk ikke navnet på disse blomstene. *

Når man kjører ute på landsbygda, lyser de opp i terrenget. Veldig vakkert ute, men ingen plukker dem for å ha i vase inne.

De blir heller aldri brukt i ikebana (japansk blomster-oppsetting). Japanere forbinder disse blomstene med døden – antageligvis fordi de begynner å blomstre rundt høstjevndøgn. Da besøker mange gravene.

Selv om det er blitt oktober, er det fortsatt godt over 20 grader om dagen. Men tyfonene gir kjøligere dager…

041-medium

En annen tidlig høstblomst heter kosmos – i hvert fall på japansk.

045-medium

De har forskjellige fargenyanser.

062-medium          060-medium

059-medium

Det er lenge siden forrige innlegg. Det skyldes at september har vært ekstremt travel!

Med disse høstblomstene vil jeg gi et livstegn. Så blir det mer både fra Taiwan og livet i Japan så fort jeg får tid. Jeg skal legge ut noe på nlm.no også så snart jeg får tid. Så følg med både her og der.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

* En medmisjonær har sendt meg en lenke på japansk til den røde blomsten. Her er lenker til engelsk og svensk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lycoris_radiata

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6d_tempellilja

På svensk heter den altså rød tempellilja!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Blomster og dyr i Japan, Ikebana og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Det første høsttegn

  1. Lisbet Kaas sier:

    Kære Kari. Hyggeligt med livstegn /høsttegn fra dig . Her alt vel. Vi glæder os over at have alle børn og børnebørn i DK igen og har været samlet alle 11 forrige weekend i et sommerhus på Vestsjælland. I løbet af de sidste 6 dage er vi gået fra sommer (23 G) til efterår(ca 13). Så strømper og efterårsjakker er fundet frem igen. I fredags ringede en god veninde Lene Lund og fortalte at deres yngste datter Hannah ( sygeplejerske ) og en veninde ar på vej til JAPAN hvor de havde planlagt at rejse rundt en måned. Lene spurgte mig, hvor du boede, og jeg gav hende din adresse, mailadresse og tlf nr. Pigerne har booket overnatninger på hoteller og lignende – og lagt en rute, forstod jeg, men kender den ikke i detaljer, dog ved jeg, at de skulle til Hiroshima og Kyoto. Så nu er du advaret, hvis de to piger ( voksne kristne kvinder på ca 33 år) Hannah har tidligere været udsendt som sygeplejerske til katastrofe områder ( uddannet i ebola behandling) og i det nordlige Peru. Tak fordi du skriver så flittigt på din blog, interessant læsning. Kærlige hilsner og tanker fra Lisbet

  2. Inger sier:

    Hei!
    Fine blomster!
    Blomstrane heiter «higanbana» (彼岸花)fordi dei blomstrar rundt higan.
    https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%92%E3%82%AC%E3%83%B3%E3%83%90%E3%83%8A

    Eg spurde på eit gartneri kva kosmos heiter på norsk, og fekk til svar at det heiter kosmos her, også. Men uttalt med norsk o.
    Ha ein god haust!

    • Kari Opperud sier:

      Takk, Inger, for opplysninger om de røde blomstene. Jeg trodde kosmos hette det samme på norsk, men var ikke sikker. Nå har jeg jo fått det bekreftet. Takk! Ha en god høst du også!

Legg igjen en kommentar

