Trivelige naboer

For noen uker siden spurte mine nærmeste naboer om jeg hadde tid og lyst til å grille med dem. Det hadde jeg selvfølgelig lyst til.

Jeg spurte hva slags grillmat jeg skulle ta med. «Nei, du behøver ikke ha med noen ting,» var svaret. «Vi vil så gjerne prate med deg og bli bedre kjent.» Tenk det! To ikke-kristne unge barnefamilier som vil bli bedre kjent med gamle meg!

Jeg gikk selvfølgelig ikke tomhendt. På morgenen før engelsk-klassen kl.10.30 bakte jeg en eplekake. Alle syntes de fikk en smak av noe eksklusivt de aldri hadde smakt maken til!

img_2500-medium          img_2501-medium

Mens fedrene tok ansvaret for grillingen (kyllingspyd over t.v.), stod de minste i døråpningen og ventet spent på mat.

Gutten t.v. (begge bildene) er en av mine engelskelever, som kommer hver lørdag formiddag til kirken. Hans mamma skjærer opp grønnsaker på kjøkkenet, mens guttene spiser sine første grillspyd med kylling – innendørs fordi det regnet bittelitt.

img_2504-medium          img_2505-medium

Selv om det kom noen regndrypp innimellom, gikk det greit å være ute. Først da det mørknet og alle var mette, styrtregnet det.

Grilling utenfor huset er forholdsvis nytt i Japan. Jeg har for øvrig sett at flere i mitt nabolag gjør det. Men så bor det jo nesten bare unge familier her da. Plassen foran huset er ikke så stor…

img_2515-medium

 De største barna fikk lov til å grille.

img_2513-medium

Hva med litt grillet ost eller ål?

img_2507-medium     img_2506-medium     img_2518-medium

Her er det anago  – ferskvannsål – som skal grilles. Mannen jobber med fisk og spanderte noen de hadde liggende i fryseren. Så menyen vår var svært variert!

img_2516-medium

Alle koste seg! Japanske pappaer nå til dags liker å gjøre ting sammen med barna…

img_2509-medium

img_2520-mediumVi begynte grillingen i tretiden om etter-middagen. Etter hvert ble det mørkt. De andre fortsatte festen innendørs.

Men jeg måtte hjem til en engelskklasse for ungdommer kl. 19.30. Den dagen begynte to nye elever. Etter selve engelsken, da vi skulle ha andakt, viste det seg at begge to åpnet en bibel for første gang i sitt liv!

En spennende og innholdsrik fredag for misjonæren! Det er kjekt å være misjonær i Ako!!!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS Disse naboene har gitt tillatelse til å publisere bilder av  seg og barna på bloggen.

Dette innlegget ble publisert i Ako, Detaljer fra dagliglivet. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

