Å benytte seg av gjester

For misjonærer i noen land kan gjester fra hjemlandet by på store utfordringer, fordi det å ta seg av mange gjester tar tida fra det arbeidet man er kommet for å gjøre. Til Japan kommer det ikke mange gjester…

Jeg for min det har kommet til at gjester er noe man kan bruke i arbeidet. I årenes løp har mange gjester vært med i engelskklassene mine. Det er kjempespennende for elevene å møte utlendinger og ha «free talking» med noen som ikke kan japansk. Gjestene får prøve seg med andakt eller vitnesbyrd. De får gjerne formidlet Guds ord på en annen måte enn meg. Samtidig får jeg færre forberedelser, og kan bruke tid på gjestene i stedet.

Når gjester er hos meg på en søndag, er de blitt benyttet til vitnesbyrd, sang eller preken. De kommer til menigheten som friske pust utenfra. Kristne japanere har hørt om «misjonsvenner». Å møte noen ansikt til ansikt er noe annet! img_5891-mediumFor gjestene å se arbeidet på nært hold og bidra med noe, er stort for dem. Når jeg har utenlandsbesøk, er det lett å invitere ikke-kristne, ikke minst engelsk-elever.

13. november hadde vi en slik gjest i Ako: Kenneth Ellefsen. Han er egentlig utlånt av Fjellhaug for å undervise på det teologiske seminaret i Kobe. «Men jeg vil gjerne se hvordan du har det i Ako,» skrev han til meg – og tilbød seg å ta en søndags-preken. Jeg tolket. (Foto: K. Katsutani.)

img_2633-medium

Tre av engelskelevene i Ako kom for første gang på gudstjeneste denne søndagen – for å treffe utlendingen, Kenneth. De fikk sitte nærmest ham under kaffen etterpå, så de fikk snakke mest mulig engelsk.

img_2639-medium

img_2640-mediumKenneth kan brukes til mer enn prekener!

To engelskelever, mor og datter, forberedte lunsj på kirkens kjøkken med Kenneth som assistent. Dermed ble det masse engelsk praksis for datteren, som går siste året på videregående, og opplæring i japansk matlaging for Kenneth.

Moren, som også er engelskelev, tok initiativet til dette. Alle i kirken som ville være igjen, kunne betale sin andel og være med på måltidet.

Meny: okonomiyaki og yakisoba. (I tillegg overrasket jeg med en eplekake, som jeg bakte kvelden før.)

img_2642-medium

Hvorfor hjalp ikke kirkemedlemmene til med matlaging på kjøkkenet?

img_2638-medium           img_2634-medium

Vi hadde sangøvelse i kirkerommet.

En søndag i måneden kommer en sanglærer fra Himeji (t.h.) og øver med oss før og etter gudstjenesten. Hun er pensjonert musikklærer fra et kristent universitet i Himeji, som synes det er kjekt å bruke sine nådegaver som pensjonist.

img_2643-mediumOm ettermiddagen var Mana og moren med Kenneth og meg på litt sightseeing i Ako. Så fikk de prøve seg på å presentere byen sin på engelsk.

Vi besøkte Ako slott og tempelet der statuene av de 47 samuraiene som hevnet sin mester befinner seg.

img_2644-medium

Dagen ble avsluttet med middag på en sushi-restaurant – for dem som hadde lyst og anledning til å være sammen med Kenneth om kvelden. Det ble et koselig fellesskap, der noen var menighetsmedlemmer og noen engelskelever.

img_2647-medium

img_2650-mediumPå denne form for restaurant går sushibitene rundt på små tallerkener på et bånd. Så kan man forsyne seg med det man vil. Fargen på tallerkenene tilsier prisen på det man har spist. Kelneren teller opp tallerkenene til slutt.

Kenneth skulle spise på menighetens regning – som takk for prekenen. Men den ikke-kristne ektefellen til en av medlemmene blandet med vilje sine tallerkener med Kenneth sine for å ta regningen for begge to.

Stabelen på bildet t.v. ble minst dobbel så høy innen de to var ferdige med å spise!

På denne restauranten var det «sushi-klokke» på veggen!

img_2645-medium

Gud har brukt Kenneth som en døråpner i Ako menighet. Forhåpentligvis har også forkynnelsen hans nådd hjertene… Jeg håper de tre engelskelevene vil komme til kirken flere søndager! Vær med og be for klassene mine – at engelskelevene får møte Jesus og blir frelst!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS     Jeg har i alt fem engelskklasser hver uke. I det siste har ungdomsklassen på fredags kvelder fått to nye elever. Mana er en av de nye. Moren har vært med fra starten i april. Den tredje som kom på gudstjeneste for å treffe Kenneth, er ny elev i klassen på tirsdags kvelder.

Ellers…   to dager på rad i forrige uke ringte mødre for å spørre om barna deres kunne begynne i engelsk-klassen min for barn på lørdags morgener. Så plutselig økte antallet barn fra 7 til 11!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Mat i Japan og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Å benytte seg av gjester

  1. Sidsel Haaland sier:

    Så kjekt å lese om litt av din hverdag, Kari. Spennende hva dette kan gi av muligheter senere!

  2. Det var flott og lese. Syntes jeg måtte skrive det i dag. Leser e-postene dine når de kommer og blir velsignet av dem. Gud velsigne deg rikelig i arbeidet.

  3. Inger sier:

    Så spennande! Eg tillet meg å dele vidare på Facebook.

Legg igjen en kommentar

