Jordskjelv og tsunami – igjen!

Når jeg står opp om morgenen, setter jeg alltid på tv før jeg gjør noe annet. I dag ble jeg møtt med nyheten om jordskjelv med styrke 7,4 på Richters skala og tsunamivarsel i Tohoku, den nordligste delen av Honshu.

Her i Ako merket jeg selvfølgelig ingenting til dette jordskjelvet. Det er minst 100 mil å kjøre dit. Men jeg ble vekket tidligere på morgenkvisten av et pling på mobiltelefonen. Den er innstilt på å varsle jordskjelv. Jeg var for øvrig så trøtt at jeg trodde det var en e-post fra Norge som kom.

Helt til kl. 12 ble alle tv-program kansellert. I stedet ble vi konstant oppdatert på hvor og når tsunamien traff langs kysten. Jordskjelvsenteret var i havet utenfor Fukushima fylke. Men den høyeste tsunami-målingen var i fylket lenger nord. På kysten utenfor Sendai ble det målt 140 cm. Flyplassen der var derfor lenge stengt. Andre steder var det mellom 80 og 40 cm. Ellers kom det jo også stadig melding om nye etterskjelv…

Meldinger om skader har det vært lite av. 10 personer er skadet. De fleste er eldre som har falt og brukket noe. Ingen dødsfall.

Dette er det tredje store jordskjelvet i Japan i løpet av et halvt års tid. Kyushu, Tottori fylke, og nå Tohoku – igjen! Stakkars folk!

På Japansiden til nlm.no skrev jeg tidligere om jordskjelvet i Kurayoshi. Her er tv-bildet som ble brukt da.

img_2551

Hvordan går det så med den lutherske kirken i Kurayoshi?

Vi har fått tilsendt noen bilder av skadene på felles-mail fra kirkekontoret. Jeg tillater meg å vise noen av dem på bloggen min.

dscf2132

dscf2134

dscf2141

Det ser kanskje ikke så ille ut i forhold til de tv-bildene man har fått se fra diverse jordskjelv i Japan. Men disse sprekkene er på slike steder at det antageligvis vil koste masse å reparere bygget. Kanskje bedre å rive og bygge nytt??? Ikke vet jeg. Vi har nå pengeinnsamling i VJELK for å hjelpe Kyrayoshi menighet.

Husk gjerne på pastorparet Katsuhara i Kurayoshi i deres bønner. Til arbeidermøtet på Hiruzen i forrige uke kom det en hilsen fra dem, der de gav uttrykk for at de er veldig slitne. Mange har hjulpet til med å rydde opp. Men badet er fremdeles ubrukelig. I tillegg til jordskjelvet må de også forholde seg til alvorlig sykdom i nærmeste familie.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

PS  Det var NLM-misjonær Dagny Drivstuen fra Drivstua (i nærheten av Oppdal) som startet nybrottsarbeid i Kurayoshi. En kristen blind mann og hans familie bodde der. De bad til Gud om at det skulle bli en luthersk menighet i byen deres, både for å slippe å reise helt til Tottori på gudstjeneste og for at andre i byen skulle få høre om Jesus.

Kirkelokalet ble kjøpt i Dagny sin tid. Det er et vanlig bolighus, som ble litt ombygd og fikk et lite tilbygg. Det er kirkelokale i 1. etasje, og arbeiderbolig i 2. etasje og delvis i 1. etasje.

Dette innlegget ble publisert i Jordskjelv og tsunami, Vest Japan Evangelisk Lutherske Kirke og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Jordskjelv og tsunami – igjen!

  1. Marit Nordhaug sier:

    Fint å følge med dere i Japan
    Norske media hadde mye om gårsdagens jordskjelv. Bra det ikke ble verre.

Legg igjen en kommentar

