Jul i Ako 2016

Jeg har feiret min andre jul i Ako. Som i fjor hadde vi julemøte for barn tidlig i desember og kombinert lysmesse og julefest 23. desember. Selvfølgelig kalte vi gudstjenesten 25. desember for julegudstjeneste. Da den var slutt og litt kaffe-mat fortært, ble juletreet og annen pynt ryddet vekk. Da var det nemlig slutt på julen!

Her er noen blider fra julen i Ako menighet.

img_2710-medium10. desember kom 33 barn og noen foreldre på barnas julemøte! Vi hadde delt ut 250 innbydelser i postkassene i nabolaget. I fjor kom 21, så det var jo en økning på 30%! Men så kom jo alle mine 12 engelskelever. Jeg startet med engelskklasse for barn i april.

img_2709-mediumVi hadde ryddet bort kirkebenkene, slik at vi kunne bruke gulvet. Da er det lettere å arrangere leker. Her t.v. er det en slags tøffel-lek som foregår.

Jul er veldig ukjent for barna. De kjenner bare julenissen! At jul har noe med Jesus å gjøre er en nyhet! Jeg hadde andakt.

I Ako menighet er det tradisjon for å ha julemøte 23. desember om kvelden. Det er en offentlig fridag, fordi det er keiserens fødselsdag. Menigheten regner med at det er lettere for folk å komme til kirken på en fridag.

Vi hadde delt ut mange hundre innbydelser i postkassene og hatt annonse i en gratisavis. 51 kom, mange for første gang! Noen kom p.g.a. annonsen, andre var familie eller venner av kirkens medlemmer.

img_2784-medium

img_2785-mediumVi begynte kl. 18 med lysmesse. Med tanke på brannfare hadde vi bare tente stearinlys framme. Taklysene ble delvis slukket.

Svært mange opplevde Jesus-jul for første gang i livet. Alle de voksne engelskelevene mine kom, bortsett fra to med «gyldig» fraværsgrunn. De fleste av dem hadde aldri vært på en gudstjeneste før.

img_2787-medium

Kirkens kor sang – i forlengelsen av lysmessen. Pastor Ueda hadde andakt.

Vanligvis er jeg med i koret, men jeg har hostet og hatt dårlig stemme siden midten av november, så i år stod jeg over. (Jeg har etter hvert fått diagnosen astma.)

img_2802-medium

I andre avdeling av julefesten sang engelskklassene mine – i samlet tropp. Vi hadde i ukesvis øvd inn Joy to the World i hver klasse. Ellers fikk vi høre mye fin julemusikk av mamma Miki og to av barna hennes (bildet over).

Til slutt var det bevertning. Stor stas med mine langpannekaker (lørdagskos)! I Japan er det nemlig bløtkake eller sjokoladekake som kalles «julekake».

img_2805-medium I løpet av desember har jeg hatt alle de fem engelskklassene mine på overraskelses-julebesøk i 2. etasje, der jeg serverte norske julekaker (som jeg har bakt) og julete (medbrakt fra Norge). Vi snakket også litt om julepyntens betydning, om bordmanerer i andre land (f.eks. at man ikke tar med seg hjem resten av kakene på fatet), m.m. En blanding av undervisning og kos.

img_2769-medium          img_2772-medium

                 Fredag formiddag                                                    Fredag kveld (en fraværende)

Jul i Japan er spennende! Masse muligheter for å fortelle om Jesus til nye mennesker! Ingen tid på året er det lettere å invitere til kirken enn da. Kaker, lys og stemning, sang og musikk vil japanere gjerne oppleve. Og kommer de, får vi jo fortalt om hva jul egentlig er!

 Ako lutherske kirke har de siste årene vært på Ako stasjon og sunget julesanger julaften kveld. («Caroling») Men siden julaften var på en lørdag i år, regnet vi med at det ikke ville være så mange å synge for. Dermed hadde jeg «fri» og kunne gjøre noe annet.

img_2818-medium          img_2815-medium

Det endte med at Ingebjørg Hildre (t.h.) kom på besøk. Verken ribbe eller pinnekjøtt er mulig å få tak i, så jeg serverte koteletter med bearnaise-saus i stedet. Ellers suppe til forrett og sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert. Og julekaker senere.

Da jeg var ferdig i kirken 25. desember, drog vi på en liten overnattingstur. Men den turen blir å lese om i neste innlegg.

Dette innlegget ble publisert i Ako lutherske kirke og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Jul i Ako 2016

  1. marit berget sier:

    Alt godt for det nye året ønskes deg Kari.Juletiden går så fort. Jeg har villt ringe deg et par ganger men da har ikke tiden på døgnet vært riktig hos deg. Artig og lese om programmet hos dere.
    klem marit

Legg igjen en kommentar

