Romjul og nyttår

Som nevnt i forrige innlegg, så drog jeg med Ingebjørg på en liten tur etter at julegudstjenesten var ferdig.

Vi drog til Shikoku. Etter en overnatting i Onomichi, kjørte vi derfra motorveien over alle øyene. Målet var å dra til Matsuyama, fylkeshovedstad og universitetsby nordvest på Shikoku. Vi hadde bare en overnatting. Kjøreturen var på ca. 50 mil.

Matsuyama (drøye 50.000 innbyggere) er spesielt kjent for to ting:

1)  Matsuyama slott, som ligger oppe på en flat høyde – med god utsikt over byen.

img_2826-medium

img_2825-medium

img_2819-medium                         img_2820-medium

Murene er enorme. Å bygge disse for flere hundre år siden må ha vært litt av en jobb!

img_2824-medium

2)  Dogo Onsen (badehus med varme kilder), veldig kjent p.g.a. at forfatteren, Natsume Soseki (1867–1916), som skriver om dette badet i sin berømte bok Botchan. Soseki arbeidet en stund som lærer på Shikoku, og Dogo Onsen var hans favoritt-bad.

img_2835-medium

img_2828-medium

Vi tok oss et bad i dette gamle ærverdige badehuset. Yttertøyet måtte vi legge fra oss i en kurv i et stort tatami-rom og kle oss i yukata før vi kom tilbake etter badet. Da ble vi servert japansk te og en slags japansk kjeks. Har aldri sett maken til tekopp-servering som dette (midten)!

img_2829-medium     img_2830-medium     img_2833-medium

Ellers har jeg tatt det med ro hjemme de to ukene det ikke er møter og klasser (bortsett fra søndagene). Bortsett fra å forberede søndagsprekener og årsmøtepapirer, har jeg endelig fått ryddet og sortert i det som bare ble satt til side av flyttelasset høsten 2015. Men å unngå å bruke stemmen en stund – for å få tilbake normal stemme – og bli kvitt hosten, har også vært et mål. Astmamedisinen ser ut til å gjøre jobben sin. Så jeg blir stadig bedre. Jeg har derfor begynt å trimme/ gå tur igjen.

Ikke lett å  ta ut «senioruka» her i Japan, i tillegg til lang norsk ferie. Men i løpet av disse to ukene tror jeg at jeg har fått brukt den opp.

img_2841-mediumLitt sosial har jeg vært. Chiaki, som bor i Norge, er på besøk i hjembyen sin.

Her spiser vi lunsj sammen på en liten restaurant i Ako – for en drøy norsk hundrelapp.

Mens risen ble kokt på gamlemåten på bordet, kunne vi nyte forskjellige småretter servert i en kurv.

img_2837-medium

img_2836-medium

img_2843-mediumMye godt i kurven!

T.v.: den ferdigkokte risen. Fiskebiter og sopp ble kokt sammen med risen. Å koke ris med noe oppi heter takikomi gohan på japansk.

I Japan er ikke nyttårsaften noen stor feiring. Da er gjerne siste hånd på verket gjort med vask, rydding og nyttårsmat-forberedelser – og dermed tid for å slappe av foran tv. Ikke fyrverkeri! img_2850-medium

Brorfamilien til Chiaki kom på besøk til henne, og jeg ble invitert til å spise middag med dem. (Ikke tradisjonell nyttårsmat!)

Her sitter vi ved kotatsu-bord, d.v.s. et lavt bord som har varmeovn under bordflaten og teppe, som vi stikker bena innunder.

Dette er japansk forståelse av «gryterett» (nabe). Maten lages mens vi spiser.

img_2847-medium

img_2849-medium

Første nyttårsdag talte jeg i kirken. Denne gangen var det meg som ordnet med nyttårs-blomsteroppsats (bildet under) i kirken.

Med disse blomstene vil jeg ønske alle mine lesere GODT NYTT ÅR!

Takk for følget i 2016! Jeg fortsetter i 2017…

img_2846-medium

Mer informasjon om Dogo Onsen, Matsuyama og Natsume Soseki:

https://en.wikipedia.org/wiki/D%C5%8Dgo_Onsen

https://www.google.co.jp/search?q=dogo+onsen&espv=2&biw=1350&bih=611&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj_3Yuz6azRAhWBX5QKHdpxB8QQsAQIQA&dpr=1

https://en.wikipedia.org/wiki/Matsuyama,_Ehime

https://en.wikipedia.org/wiki/Natsume_S%C5%8Dseki

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

