Presten kom ikke

Pastor Ueda pleier å komme hver tredje søndag i måneden. Da preker han, og vi har nattverd. Etter gudstjenesten har vi menighetsrådsmøte – d.v.s. etter kaffe/ te og litt attåt sammen med alle, og en rask lunsj for menighetsråds-medlemmene.

Men i dag kom ikke presten!

Hvorfor?

Svaret ser du på bildene under her.

Snø!

img_2867-medium

Utsikt fra soverommet mitt (over) da jeg stod opp. Hele dagen vekslet været. De to bildene er tatt med kort mellomrom.

img_2866-medium

Ueda bor i Ao, som ligger lenger inn i landet. Der var det for mye snø til å kjøre med sommerdekk bort til motorveien. Dessuten var Sanyo motorvei stengt inni mellom p.g.a. for mye snø.

På disse trakter skal det ikke mye til – sett med norske øyne – før det kalles «mye snø»… Snø er så sjeldent at de færreste har vinterhjul til bilene sine. Jeg har heller ikke det.

Hva gjorde vi så? img_2873-medium

Pastor Ueda fulgte godt med på vær- meldingene i går og forberedte seg på at det sannsynligvis ikke ble noen Ako-tur. Preken-manuset sendte han med epost til eldste i menigheten, Katsutani (t.h.), som så forberedte seg på å lese prekenen i dag – om presten ikke kunne komme.

Og slik ble det. Faktisk ble det en god preken å lytte til – tross alt! Katsutani leste med så stor innlevelse at i hvert fall jeg nesten glemte at han leste.

img_2865-medium img_2864-medium

 Det var et par kulde-grader ute i morges. Men det var ikke stort varmere inne: bare to grader (t.h.) i kirkerommet da jeg gikk for å sette på varmen drøye to timer før gudstjenesten begynte kl. 10.30.

Denne ovnen er helt ny: en parafinovn som har en vifte som går på strøm. Vi varmer opp kirkerommet med to varmepumper på veggen og denne på gulvet. Ellers, til orientering, en slik ovn slår seg av automatisk om det rister (jordskjelv).

 ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Det er forresten ikke bare presten som uteblir!

Julebrev fra Norge, frankert som luftpost, bruker for tiden minst 25 dager på veien! Fortsatt får jeg et og annet julebrev. Bare en julegave (+ en Amazon-pakke) kom fram før julaften. Siden har jeg fått en nå og en da. Fortsatt venter jeg på pakke fra Sogn og Nord Troms. De er visstnok sendt for over en måned siden – som flypost! Jeg venter også på LOGOS bibelleseplan, som startet 1. januar. Heldigvis er de så snille på kontoret der at de har sendt en del av heftet på epost.

Hva i alle dager har skjedd med postvesenet i Norge????? Jeg lurer på det!!!

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Detaljer fra dagliglivet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

