Konsert med koto og shakuhachi

Lørdag ettermiddag ble jeg invitert med til en gratis konsert i Ako. Konserten ble holdt i «menighetshuset» til det berømte Oishi tempelet i Ako.

img_2924-medium

En gruppe musikere fra Ako og omegn spilte på koto (en slags harpe) og shakuhachi (bambusfløyte). Disse instrumentene har 5-toneskala.

Når det spilles på tre koto, betyr det at en spiller hovedmelodien, en annen spiller annen stemmen, og den tredje akkompagnerer. Instrumentene er derfor forskjellige – selv om jeg for min del ikke ser noen forskjell.

img_2941-medium

img_2938-mediumBegge hender brukes når man spiller koto. Noen av fingrene på høyre hånd er utstyrt med en form for plekter.

img_2936-medium

Nå for tiden sitter musikerne på stol, og koto-instrumentet ligger på et stativ. Opprinnelig satt man på knærne på tatami-gulvet med kotoen foran seg.

 img_2933-mediumimg_2934-mediumAv og til underveis må man forandre posisjonen til «klossene» under strengene (over t.v.).

img_2925-medium

Damer som spiller slik japansk musikk, er vanligvis kledd i kimono og menn i hakama.

Det sies at det er veldig vanskelig å spille shakuhachi. Den har bare fire hull.

Musikk med bare disse bambusfløytene (under) var også fint å høre på!

img_2931-medium

  Jeg synes kimonoen til damen på bildet under her var spesielt stilig!

img_2929-medium

img_2932-medium

Det er kjekt at noen inviterer meg med på diverse kulturelle begivenheter! Konserten i seg selv var en flott opplevelse. Vennskap og fellesskap er trivelig, og jeg møter bekjente av dem som bad meg med.

Når jeg presenterer meg, blir det alltid snakk om kirken og at de som bad meg med er medlemmer der. De vil gjerne at jeg skal bli kjent med deres venner. Om det der og da ikke passer å snakke så mye om Jesus, gir nye bekjentskap en mulighet til å invitere til kirken (f.eks. til jul). Det er lettere å komme når vi har hilst på hverandre før…

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jeg har funnet musikk med disse to instrumentene på You Tube. Så her kan dere få et lite inntrykk av hva slags musikk jeg lyttet til på konserten:

Ellers er det bare å søke på koto og shakuhachi på internett. Det er mange som har lagt ut musikk med disse instrumentene.

Her er lenker til litt mer forklaring om de to instrumentene:

https://en.wikipedia.org/wiki/Koto_(instrument)

https://no.wikipedia.org/wiki/Shakuhachi

Dette innlegget ble publisert i Ako, Kultur og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

