«Medisin-sans» og andre helsesaker

img_2957-mediumI Japan fins det hyllevis med forskjellige slags 7. sanser.

Jeg kjøper aldri, for vi får den japansk lutherske 7. sansen fra arbeidsgiver. I år er den ekstra fin på forsiden – i anledning 500 års jubileet for reformasjonen (t.v.).

Men det fins «sanser» for diverse bruk.

Hos legen får du utdelt en «medisin-sans» – eller hva man nå skal kalle den på norsk.

Slik ser min ut (under).

img_2955-medium

img_2956-mediumInni «medisin-sansen» er det mange sider som på bildet t.v.

Før i tida ble det nok fylt ut for hånd. Nå setter apoteket inn en klistrelapp der alt står: dato for mottatt medisin, navn på lege, sykehus/klinikk, apotekets navn, adresse og telefonnummer, hva slags medisin og hvordan den skal tas. (Jeg ønsker ikke å vise fram sider med mine klistrelapper.)

Når en lege spør hva slags medisiner du tar fast, eller hva du fikk ved diverse anledninger, kan du bare vise fram «medisin-sansen». Veldig lettvint – ikke minst for oss utlendinger!

Faktisk er min «medisin-sans» blitt flittig brukt siden slutten av november 2016. Jeg hostet og hostet og trodde at jeg kanskje hadde lungebetennelse. Men røntgenbildet viste at lungene var i orden. Diverse undersøkelser viste derimot at jeg hadde fått astma! Så nå tar jeg medisin for astma fast hver dag og ekstra om jeg får kraftige hoste-rier.

Dagliglivet er blitt forandret! Jeg har i hele mitt liv ikke vært vant til å beregne nevneverdig tid til legebesøk. Jeg kan faktisk huske de få gangene i livet jeg hadde feber, for eksempel. Men nå er jeg visst kommet i «reparasjonsalderen», for astma er ikke eneste plagen.

Torsdag 9. februar hadde jeg en operasjon p.g.a. åreknuter. Dagkirurgi på et sykehus i Ako.

– Når passer det for deg å ta den operasjonen? spurte legen 24. januar.                                     – Jeg opererer vanligvis på torsdager, men kan nok finne en annen ukedag om det passer best for arbeidet ditt.

Men torsdag var absolutt best for meg. Det er en dag jeg vanligvis ikke har møter og klasser, altså en ukedag jeg ikke ville behøve å avlyse noe. Det ble ikke operasjon før 9. februar, fordi det var den torsdagen som passet best for oss begge. (To dager etter konsultasjonen måtte jeg nemlig på styremøter i Kobe.)

Jeg har sett på internett at det er adskillig lengre ventetid i Norge. Så jeg er nok heldig som fikk gjort dette her i Ako.

Jeg lider ingen nød. En av damene i menigheten – medlem av menighetsrådet – insisterte på å kjøre meg til og fra sykehuset på operasjonsdagen og til kontroll neste morgen.             – Du er vår arbeider. Såpass må vi da ta vare på deg, mente damen.

Vi misjonærer betaler trygdeavgift til Norge og er medlemmer av HELFO Utland. D.v.s. at vi betaler full pris i Japan, fyller ut skjemaer (som må stemples av arbeidsgiver) som sendes til HELFO, og får igjen penger – etter norske regler – ca. tre måneder senere.

Å forstå seg på alle spørsmål er ikke så lett!!! Nye gloser må læres, både på norsk og japansk (og eventuelt engelsk). For eksempel: virkestoff i astmamedisin. En ny verden for meg! Med hjelp av mer kyndige nordmenn, har jeg klart å fylle ut skjemaene. For en nybegynner som meg, ble det nesten et dagsverk å gjøre alle dokumentene klare. Men nå er forhåpentligvis den første bunken skjemaer og kvitteringer ankommet HELFO. De har nok litt av en jobb de også, for alle regningene er på japansk, også datoene!

For eksempel er kvitteringen for operasjonen datert: 平成29年2月9日 =   09.02.2016 (Heisei 29 = det 29. året til nåværende keiser.)

En annen ting – det kommer godt med å ha en del sparepenger! Det er nemlig ikke få norske tusenlapper jeg har lagt ut de siste par månedene, og det blir nesten sommer før jeg får dem tilbake.

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Japansk samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

