Fødselsdagslunsj

Jeg har fødselsdag tidlig i april. Det var ikke meningen å feire. Men så bad ekteparet Kuroda meg ut på lunsj i anledning dagen i et forhenværende tempel i Ako. Det er ikke en restaurant, men man kan bestille måltider der for grupper.

Et bedre japansk måltid – washoku – har flere retter, litt på hver tallerken. De første rettene våre stod allerede på bordet da vi kom. To brett til hver person.

 La meg vise noen av rettene på nært hold:

Etter hvert kom det flere retter til:

De lilla blomstene i tempura-retten (over) er samme sort som i blomsteroppsatsen i tokonoma (alkoven, under).

Suppe, ris og «pickles» til slutt (t.v.).

Men etterpå var det frukt til dessert, og til aller siste slutt en liten  «kake» med rød bønne-masse inni (t.v.) -sammen med macha (te-seremoni-te).

Alt smakte veldig, veldig godt!!!

Ekteparet Kuroda var kledd i norske Dale-gensere, kjøpt i Norge i fjor, i anledning nordmannens fødselsdag.

Vi var fem til bords. Ekteparet Fujitomo var også invitert.

Jeg hadde altså en veldig koselig fødselsdag!

Utenfor vinduene mine slo sakuratrærne ut i full blomst akkurat på dagen min. Det var jo en koselig fødselsdagsgave!

Jeg bor langs en gate som kalles «Sakuragaten».

Fra høyere hold (under) kan du se hvordan gaten min med sakura-trær fortsetter så langt bildet viser, og enda fortsetter det utenfor bildet t.h. Kirken er bygningen med rødt tak i nedre venstre hjørne.

Det er fint å spasere langs gaten min når det blomstrer!

Kirkekorset stikker opp over sakura-blomstene på høyre side av veien.

Dette innlegget ble publisert i Ako, Blomster og dyr i Japan, Mat i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

