Ut mot havet – Langfredag

I Ako er det ikke bare sakura langs gatene. Nei, det fins masse sakura-trær ut mot havet!

Jeg kjørte ut til Misaki på Langfredag ettermiddag for å ta noen bilder. Her er noen av dem. Havet = Seto Naikai (innlandshavet mellom Honshu og Shikoku).

Det er en park der ute – omkranset av sakura-trær.

          

          

Fra parken kan man spasere ned til sjøen.

Sakura-blomstene på nært hold. Det fins mange, mange andre sorter også.

Langfredag er hverdag i Japan. Jeg hadde en engelskklasse på formiddagen. Om kvelden hadde vi nattverd-møte. Det er første påskedag som er påske i Japan – i kirkene!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Lørdager har jeg fra april utvidet til tre engelskklasser for barn. Sammenlagt har jeg nå 29 engelskelever hver uke, fordelt på seks klasser. Av disse er tre elever kristne. Fra april har både antall barn og voksne økt, fordi tidligere elever har anbefalt sine venner og bekjente å komme.

Påske er nesten et fremmedord i Japan. Derfor har jeg siden februar hatt påske-evangeliet, bit for bit fra Palmesøndag, som tema i andaktene. De voksne elevene er blitt overrasket over hvor mye lidelse Jesus måtte gjennomgå før korset. Jesu bønn i Getsemane gjorde inntrykk. Det blir en del samtale utfra bibeltekstene, fordi elevene blir så grepet av det vi leser. De voksne elevene og ungdommene liker godt å synge. Vi har i flere uker øvd på «Deg være ære» («Thine is the Glory») på engelsk.

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Blomster og dyr i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Ut mot havet – Langfredag

  1. marit berget sier:

    Vakre bilder og sterk tekst. 4 gang jeg skriver her. Det blir bare borte. Har ringt noen ganger, kanskje gammelt nr. Skypen virker ikke. ny pc osv.Jeg har ikke glemt deg Kari.
    God mai mnd.
    Klem Marit

    • Kari Opperud sier:

      Hei Marit B! Takk for kommentar og forsøk på å ringe! Jeg har ikke skiftet telefonnummer i Ako. Det slutter på 58. Jeg har vært en del bortreist, så kanskje du har ringt da?

Legg igjen en kommentar

