Forandring fryder

I fjor sommer ble Ako lutherske kirke malt utvendig, og det ble nytt tak. Første uka i april i år ble kirken pusset opp innvendig.

Søndag 2. april var alle mann i sving etter gudstjenesten.

Alt ble flyttet til midten av hvert rom og dekket med plast. På kjøkkenet ble alt tatt ut av koppe-skapet og dekket med plast før skapet kunne flyttes vekk fra veggen.

Mandag morgen var malerne i sving med å male lister.

          

Eldste i menigheten, Katsutani, var den som utstyrte kirken med all plasten og belegg på gulvene. Han skrudde ned fjernkontrollholdere, speiler på toalettene og mye, mye mer. Store deler av mandagen tok han fri fra arbeidet for å sette malerne i gang og hjelpe til med diverse detaljer. Han har en meget vid horisont når det gjelder gaver til Guds rike!

Katsutani var også av gårde og kjøpte drikke til malernes pause, og pratet med dem. De fikk invitasjon til påskegudstjeneste, og fikk nok høre ett og annet ord om Jesus også.

Fra torsdags morgen  begynte tapetseringen (t.h.).

Masse tapetutstyr i kirke-rommet (t.v.).

3 dager til maling og 3 dager til tapetsering – og kirken ble som ny!

Lørdag ettermiddag kom alle medlemmene som hadde anledning til det, for å gjøre rent etter håndverkerne og sette saker og ting på plass. Men det tålte ikke astmaen min, så jeg ble sendt på dør!

Hadde jeg fri den uka – når ingen rom i kirken kunne brukes? Nei!

Engelskklassene og bønnemøtet ble holdt i 2. etasje hos meg. Men barne-engelsk-klassene (lørdag) hadde vårferie. (Vårferie på skolen også.) De er så mange at det ville blitt vanskelig å få til undervisning for dem i mitt hjem. Her (over) er Atsuki og Mana i ungdomsklassen.

Vi har hver gang en kopp te, og av og til noe attåt, til slutt. Jeg bestemte meg for å la hver klasse smake noe norsk og prøve seg på noe «nytt». Ingen som var hos meg den uka hadde noen gang sett en ostehøvel – eller visste om dens eksistens. Så det ble en uke med et meget allsidig «studietilbud»!

Det gjelder å ha tunga rett i munnen…!

Brun ost = aldri hørt om før. Og rørte jordbær (med fryse-certo fra Norge) = aldri hørt om at det går an å spise «rått» syltetøy.

Også anisbollene mine falt i smak! Aldri smakt før…

Lys og servietter og litt dempet belysning – som å være på en dyr restaurant, kommenterte de! Ja, at det fins gule lys og påskeservietter – ingen hadde opplevd det heller!

Det er gøy for alle parter å variere opplegget for engelsk-klassene av og til. Forandring fryder!!!

De «nye» fine veggene og listene er ikke så lett å vise fram på bilder, siden de er så lyse. Men jeg kan berette at hele menigheten fryder seg over fornyelsen – og diskuterer nå seg i mellom hva som skal henges opp igjen på hvilken vegg – eller kastes. Noen medlemmer har spandert en nesten ny luftpumpe fra morens dødsbo, og den har erstattet en veldig gammel luftpumpe som nærmest levde på overtid. Det er virkelig blitt fint i Ako kirke!

Dette innlegget ble publisert i Ako lutherske kirke og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Forandring fryder

  1. Marit Nordhaug sier:

    Sååå kjekt å lese bloggene dine Kari.
    Lukker øynene og er tilbake i Japan etterpå.
    Får ta en tur og se hvor fin kirken i Ako er blitt.
    Den lille visitten hos deg i januar/februar var veldig kjekk.
    Viser bilder og forteller fra Japan om dagen. Formiddagstreff i NLM Molde på tirsdag.
    Veldig bra oppmøte. Viste kirken i Ako, og deg som min vertinne ved bordet.
    Så viste jeg «tavlene» fra templet, med alder. Fortalte at de går til templet og ber om ekstra beskyttelse når de fyller den og den alderen. De kjenner ikke Jesus.
    Guds velsignelse over arbeidet i Ako fortsatt.

    • Kari Opperud sier:

      Takk for kommentar, for epost-hilsen på geburtsdagen min og for koselig besøk, Marit N! Du er velkommen igjen!!! Fint du formidler Japanstoff i Molde og omegn!

Legg igjen en kommentar

