Fridager i mai – på hjemmebane

I Japan er det mange offentlige fridager i slutten av april/ begynnelsen av mai. Derfor heter det Golden Week. De «røde» dagene er bare 29. april og 3.-5. mai, men mange bedrifter gir fri dagene i mellom også. I tillegg kommer jo også gjerne en lørdag og en søndag.

«Hele Japan» er på farta disse dagene. Bare på Narita flyplass utenfor Tokyo er ca. en million mennesker på reisefot i løpet av uka. Motorveier har opptil 40 km køer ut og inn av storbyer først og sist i Golden Week. Da kan det faktisk være deilig å være hjemme!

I det flotte vårværet – med litt over 20 grader på det varmeste – har jeg valgt å gå på fjelltur i Ako og utforske hittil uprøvde stier. Første tur var 29.april – en lørdag uten engelskklasser og prekenforberedelser (fordi vi skulle ha gjestetaler dagen etter).

Her er stien jeg gikk – for å komme bort til Takayama – toppen der tv-mastene er.

Stien går langs en åsrygg bak Ako. Den er ganske bred og kalles brannvei – muligens for å forhindre at skogbrann brer seg (?).

Jeg bor nedenfor bak masten i det fjerne (t.v.). Å kommer dit opp tar meg en drøy halvtime.

Borte ved tv-mastene er utsikten minimal. Men blomster var der. Nå er det sesong for azalea. Jeg fant en liten fjellhylle hvor jeg satt og spiste nistematen min.

          

Fra ett punkt kunne jeg se hva som var på andre siden av Takayama: fjell så langt øyet rakk. Og… shinkansen! Ser du «streken» (toget) som er i ferd med å kjøre inn i tunnelen på bildet under?

Langs stien kunne jeg noen steder se ned på byen og Seto Naikai.

Jeg startet i nydelig vær 29. april. Men da jeg hadde spist nistematen min, var himmelen blitt meget mørk, så jeg fikk fart på å starte hjemturen. Halvveis bortover åsryggen begynte det å regne – og… tordne og lyne! Jeg kom hjem gjennomvåt, men uten skade.

3. mai – grunnlovsdagen – gjentok jeg turen. Da var det nydelig vær hele dagen.

Er det ikke fint med de blomstrende trærne? (Kirken er bygningen med rødt tak t.h. nedenfor haugen.) Her er blomstene på  nært hold. Vet ikke navnet på disse trærne…

Fjell-azaleane lyser også opp i terrenget. Våren er veldig vakker i Japan!

Jeg vurderer flere utflukter de neste to fridagene. Men lørdag er det engelskklasser og søndag er det preken, så litt arbeid må også gjøres…

Dette innlegget ble publisert i Trim og sport, Ako og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

