Utendørs familiegudstjeneste

En gang i året arrangerer Ako lutherske kirke utendørs familiegudstjeneste. Da er kirken stengt – med plakat på døra om hvor vi befinner oss.

Også i år drog vi til en park i Sakoshi. Der kommer ikke så mange folk på formiddagen, og vi kan kjøre bil helt opp. 7. mai var siste dag i uka Golden Week.

Katsutani hadde tatt med hjemmefra store presenninger og tatami-tepper. Ja, t.o.m. et bord hadde han tatt med. Jeg hadde andakt.

Sakoshi er en bydel i Ako. Opprinnelig var Sakoshi byens havn. Nå er det laget en fin strandpromenade langs sjøen.

Etter gudstjenesten spiste vi lunsj sammen. De fleste av oss hadde bestilt ferdig obento  (= en boks med et helt lite ris-måltid i.)

          

Så var det tid for leker – ledet av fru Matsumoto.

På denne tiden av året er det sesong for jordbær og bambusskudd. Fru Matsumoto spanderte jordbær – fra farens åker – på alle. En eller annen sendte med flere kartonger med bambusskudd til utdeling.

Jeg er ikke så veldig erfaren i å tilberede bambusskudd fra dette nivået. Så noen tok med mine hjem for å skrelle og koke dem. Jeg gleder meg til bønnemøtet på onsdags kveld, for da får jeg de ferdigkokte bambusskuddene.

Vi planla opprinnelig å gå en tur opp til en topp bak parken. Men i dag svever det gul sand fra Gobi-ørkenen over Japan. Så den blå himmelen er ikke så blå, og sikten utover Seto Naikai er ikke klar. Bilen er dekket av et lite lag med fin sand. Jeg for min del – med min astma – hostet en del og fant ut at jeg ikke hadde nok pust til topptur.

I stedet besøkte de fleste av oss en helt spesiell dokkeutstilling. Se neste innlegg!!!

Dessuten gikk noen av oss opp i gata og kjøpte den berømte softisen, som folk kommer langveisfra for å kjøpe. Legg merke til «kjeksen» som isen er i. Isen inneholder geitemelk!

Is-butikken er ikke så prangende akkurat. Men på offentlige fridager kan det være flere titalls meter med kø utenfor! Det er nemlig ikke plass til så mange inne om gangen.

Denne lille butikken befinner seg i denne gata med gamle bygninger.

Jeg tror alle koste seg og var fornøyd med dagens utflukt…

Dette innlegget ble publisert i Ako, Ako lutherske kirke, Mat i Japan og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

