Sjeldne gjester

Siden påsketider har jeg hatt diverse gjester på besøk. Først ute var to puljer med tidligere misjonær-kolleger som hadde tatt seg en tur til «gamlelandet». Veldig kjekt!

Så fikk jeg besøk av gamle kjente fra Nima! Mor og sønn Yamamoto.

Moren var med i en engelskklasse jeg hadde i Nima kirke 2002 – 2014. Sønnen gikk en stund i samme klasse. Han ble døpt i februar 2003 og lever fortsatt i troen. Også en bror ble døpt – første høsten min i Nima. Jeg har hatt et godt og nært forhold til hele familien! Så det var veldig koselig å få besøk av disse to!!!

De kom til lunsj, og koste seg med grovbrød, kabaret, brunost, rørte jordbær m.m. Jeg visste jo av erfaring hva de likte…

Så drog vi på sightseeing i Ako. Slottsområdet og Oishi tempel er jo da selvskrevne steder å vise. De hadde aldri vært i Ako før, og syntes jeg bodde i en koselig by og hadde fått det greit i min leilighet i kirkens 2. etasje.

Men her en dag kom en enda sjeldnere gjest på besøk!

Fuglen satt på kanten utenfor kjøkkenvinduet mitt og ble ikke redd når jeg beveget meg i rommet. Tvert i mot var den visst interessert i å se hvordan jeg hadde det. Jeg hentet kamera og zoomet inn. Artig! Har aldri opplevd det før!

Men akk… Når jeg ser bildene av vinduskarmen, så ser jeg også hvor synlig jordslaget der er. Det er så gammelt at jeg dessverre ikke får fjernet det.

Når man bor i et klima som her, har man en konstant kamp mot jordslag og mugg. Så jeg lufter og lufter badet, sommer som vinter. Madrass, dyne og pute luftes ute i sola jevnlig – hele året. Håndklær blir strekt ut så de blir skikkelig tørre. Ellers blir de sort-prikkede! Reiser aldri på ferie med skittentøy i kurven eller uvasket sengetøy. Passer godt på at det ikke er smuler på gulvet, og oppvasken blir ikke stående. Da kan jeg nemlig få diverse uønskede gjester, som f.eks. kakerlakker.

Men alt blir en vane…

Dette innlegget ble publisert i Ako, Blomster og dyr i Japan, Diverse og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

