Gjensyn med Washu-san

Tredje søndagen i juni fikk jeg besøk av en tidligere Japan-misjonær. Vi hadde tidligere bestemte oss for å ta en to dagers kjøretur til Shikoku med en overnatting et sted med varme kilder. Turen var så fantastisk at den må deles opp i flere innlegg her på bloggen.

For å komme fra hovedøya Honshu til Shikoku er det nå til dags flere broer å velge mellom. Vi drog over Seto Ohashi (som kan oversettes: the Great Seto Bridge). Men først stoppet vi på Washu-san for å nyte utsikten over Seto Naikai og den flotte broen.

Washu-san er en nasjonalpark ved Seto Naikai (innlandshavet mellom Honshu og Shikoku). Det er en stor odde med masse furutrær og fantastisk utsikt over Seto Ohashi.

Kort vei dit både fra Kurashiki og Okayama. Jeg var ofte her med gjester da jeg arbeidet i Tamashima menighet 1986-92.

Det er ikke lett å få hele den 13 km lange Seto Ohashi med på ett bilde.

Toppen av Washu-san er lavere enn toppen av broen!

          

Fra toppen kan vi se ned på både Kojima (t.v.), kjent for en stor båtrace-stadion, og fiskerlandsbyen Shimotsui (t.h.) under broen.

Broen har «ben» på flere øyer. På øya Yoshima kan vi kjøre ned. Der er et fint parkområde.

Å se broen nedenfra gir også et annet perspektiv på broens størrelse.

Seto Ohashi ble ferdig i 1988. Det tok drøye 10 år å bygge den.

Firefelts motorvei på toppen, og jernbane under. Det er også plass til Shinkansen-tog ved siden av jernbanen om man senere ønsker å utvide.

Ser du toget?

Så store er kablene på broen (under). Det er i grunnen jeg som er liten, he,he.

Shikoku i bakgrunnen. Der opplevde vi en helt annen verden…!!!

Det var nydelig vær på turen vår. Slike dager kan vi altså også ha i regntiden!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Mer informasjon om Seto Ohashi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Seto_Bridge

Dette innlegget ble publisert i Turist i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Gjensyn med Washu-san

  1. Marit Berget sier:

    Vakkert.

    • Kari Opperud sier:

      Takk igjen, Marit, for kommentar! Fra meg blir det respons når jeg er et sted med trådløst nettverk – og jeg har tid til å svare. Akkurat nå er jeg hos venner i Bodø.

Legg igjen en kommentar

