Mellom bakkar og berg… på Shikoku (1)

På bildet under ser du målet for Shikoku-turen vår: Hotel Iya Onsen.

Bygninger som nesten henger utfor kanten! Langt fra allfarvei! Likevel har mange ut-lendinger, spesielt fra Taiwan og Hongkong, funnet veien dit. (Selv fant jeg stedet på internett da jeg søkte på Shikoku og onsen.)

Hotellets beliggenhet er nå en ting, men turen til badekaret (rotemburo = utendørs bade-kar) er spesiell!!!!! En opplevelse det ikke fins maken til noe annet sted i Japan – tror jeg. Som å reise med Fløybanen i Bergen!

Banen er 250 meter lang. Høydeforskjellen er 170 meter. Stigning på 42 °.

Turen tok ca. 5 minutter hver vei. «Selvbetjening» som i en heis.

                     

Vi badet både om kvelden etter middag og om morgenen før frokost.

Badekarene for kvinner og menn ble byttet om, så vi fikk forskjellige slags bade-opplevelser morgen og kveld.

Temperaturen i disse varme kildene (onsen) var ca. 39 grader.

Maten var kjempegod! Stadig nye retter…

Slik var bordet dekket da vi kom til middag.

Dampkokte grønnsaker (t.h.), som skulle dyppes i sausen i den lille bollen ved siden av.

Det tennes noe som ligner et telys under.

Fisken (under) er innlands- fisk.  Saltet og grillet på spidd. Vi spiste hele fisken med innvoller, hode, ja, alt!

Frukten er tørket kaki (sharonfrukt). Også typisk for fjellstrøk.

         

Hva som er oppi gryta på bildet over, ser du på bildet t.v.

Det er «fjellmat»-stil  å tilberede forskjellige gryter på bordet på denne måten.

Under: Tempura øverst. Vi raspet steinsalt og strødde på. Ellers: soba-suppe og pickles.

Vi fikk tilbud om ris til slutt, men stod over. Vi var nemlig stappmette!

Under t.v.: en slags dessert med sitron i løpet av måltidet  – til litt avkjøling, fikk vi høre.

Under t.h.: dessert til slutt. Flere valgmuligheter, men jeg valgte macha-pudding med rød bønnemasse (og en kremdott og mint-blader). (Macha = grønt te-pulver som brukes til te-seremoni, men som nå til dags også brukes som ingrediens i kaker m.m.)

         

Frokost (under). Vi valgte washoku, men man kan velge vestlig frokost også.

I tillegg kunne vi gå og forsyne oss selv med ris, suppe, appelsin-juice, yoghurt, kaffe og te.

Det slo meg at her ble ingen rå fisk (sashimi) servert.

Det skyldes nok at vi var innenlands og langt fra havet. I Japan serveres nemlig alltid lokale matretter. Derfor er overnatting på japansk ryokan (hotell) garantert en spesiell kulturopplevelse!

Det var et fantastisk sted!

Om jeg får gjester i framtiden som har lyst på en tur hit, så tar jeg gjerne en tur til!

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Det er for øvrig litt av hvert å oppleve «mellom bakkar og berg» på Shikoku. Mer om det i neste innlegg, som kommer snart (fordi jeg snart skal reise til Norge på sommerferie).

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Mat i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Mellom bakkar og berg… på Shikoku (1)

  1. Marit Berget sier:

    Dertte så virkelig ekotisk og spennennde ut.. Jeg sliter med telefon og skype til deg.Men ser deg jo snart i Norge. God tur til gamlelandet.

  2. Marit sier:

    Hei Kari
    Så artig å lese.
    Jeg var på dette stedet sammen med Tone og Arne Sørås i 2013. Helt fantastisk.
    Kjenner igjen mye av maten. Jeg nøt det.
    Men Tone og jeg tok ikke «fløybanen» ned. Vi badet i bassenget oppe.
    Tror jeg kommer og blir med deg en gang til jeg.

Legg igjen en kommentar

