Mellom bakkar og berg… på Shikoku (2)

Hvis du ønsker en «Vestlandet»-opplevelse i Japan, så dra til Shikoku (d.v.s på midten)!

Her også bor folk i bratte skråninger, og man lurer på hva de lever av.

 

 

 

 

 

Vi fant i hvert fall ett svar på hva som dyrkes i de bratte skråningene: japansk te.

         

Midt på Shikoku er denne broen en attraksjon: Kazurabashi (under).

45 meter lang og 2 meter bred. Svaier 14 meter over Iya-elva. Skiftes ut hvert tredje år.

De fleste synes visst det er skummelt å gå over…

Jeg for min del synes ikke det var skummelt – selv om jeg så rett ned på elva.

          

Like i nærheten var det også en – i japansk målestokk – stor foss, Biwa-no-Taki.

Oboke (under) er et ganske kjent sted midt på Shikoku – langs riksvei 32 (til Koji).

Her kan man delta på en halvtimes båttur på den smale Yoshino-elva, som har mange stryk. Vi hadde ikke tid til båttur. Jeg har prøvd det før – for 20-30 år siden, og husker det som en kjempefin opplevelse. Å være med på rafting er også mulig.

Karpefiskene som vifter i vinden henger antageligvis slik hele året. Folk flest – der det er gutter i huset – henger dem opp om våren før «Barnas dag» 5.mai og tar dem ned etterpå.

Det er mange ganske høye fjell midt på Shikoku. Flere er nesten 2000 m.o.h. Når jeg ser på bildene i brosjyrer for dette området, får jeg skikkelig lyst på fjelltur der. Håper jeg får oppleve det før jeg går av med pensjon om fire år…!

Mer informasjon om Shikoku:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shikoku

http://www.tourismshikoku.org/discover/

Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Fjell i Japan, Turist i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Mellom bakkar og berg… på Shikoku (2)

  1. Marit Berget sier:

    Ser flott ut. Nå er du vel på plass i Norge ? Samme telefonnummer som tidligere tider ? Ønsker deg gode ferie dager.

  2. Olaug sier:

    Så fint at du har ferie nå i Norge. Kanskje me treffest? Hadde vært kjekt. Ha ein flott ferie.

    • Kari Opperud sier:

      Hei Olaug, og takk for kommentar! Joda, nå er jeg på ferie i Norge, og er i øyeblikket hos venner i Bodø. Astmaen likte ikke regnvær i Lofoten og Vesterålen, men ellers en flott opplevelse! Samme norske telefonnummer, så ta gjerne kontakt ang. å møtes.

Legg igjen en kommentar

