Bestemor og bestefars irishage

Til nå har Saiyo for meg bare vært navnet på en inngang/ utgang på Chugoku motorvei. Men etter 24. juni er jeg begynt å forbinde Saiyo med vidunderlig blomsterprakt!

Bli med til «Bestefar og bestemors irishage» (japansk navn: Ojichan to Obachan no Hana Shoubu-En) – litt utenfor allfarvei i bygdebyen Sayo. Kjøreturen fra Ako tok ca. 45 minutter.

På bildet under sees deler av blomsterhagen. Jeg brukte over en time på å se alt – og fotografere.

         

         

         

 

Rundt hele hagen var det hortensia – en annen regntidsblomst.

         

Men hvorfor kalles dette stedet «bestefar og bestemors…»? Det fikk jeg svar på av mannen t.h.

Mannen er nå 85 år. Da han gikk av med pensjon for 20 år siden, begynte han å dyrke iris i risåkeren sin i stedet for ris. I.o.m. at det tidligere var en risåker, var vann-forsyningen i orden. Iris trenger nemlig mye vann.

Folks risåkre ligger samlet på grunn av vanntilførsel-systemet. De andre risdyrkerne i nabolaget syntes det så fint ut med iris og foreslo å lage en felles irishage. Dermed ble risåker etter risåker forvandlet – og etter hvert gjort tilgjengelig for besøkende. I år feirer de 20 års jubileum!

Nabolags-gruppen har anlagt parkeringsplasser, organisert parkeringsvakter, satt opp skilt, ordnet med toalettanlegg, laget brosjyrer og selger hjemmelaget mat til de tilreisende. De tillater seg å ta 500 yen (35-40 kroner) i inngang- og parkeringspenger i høysesongen!

Et skikkelig bestefar-og-bestemor-fellesskap på landet! (På japansk er det samme ord for eldre mann og bestefar, eldre kvinne og bestemor.) Flere er i 80-årene.

De ønsker også å plassere hjembygda si på kartet og motarbeide fraflytting! NHK har presentert irishagen deres på sine distriktssendinger.

Vi finner også andre blomster der. Ja, det er visstnok fint å komme til hagen hele året. Sakura om våren, høstfarger… Da er det gratis, ble jeg fortalt.

Med disse blomstene ønsker jeg alle mine lesere en god sommer!

3. juli flyr jeg til Norge, og i år har jeg 8 ukers ferie. Derfor blir det nok ingen nye innlegg før i september!

Dette innlegget ble publisert i Blomster og dyr i Japan, I nærheten av Ako, Turist i Japan og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Bestemor og bestefars irishage

  1. Marit sier:

    Ønsker deg en riktig god ferie i Norge Kari

Legg igjen en kommentar

