Reklame

I Japan er det ikke postmannen som distribuerer reklame. Den kommer med avisen.

Jeg må innrømme at jeg liker å få reklame her i Japan. Da får jeg vite når togtidene forandres, om hva som er på tilbud av mat i de forskjellige butikkene og mye, mye mer. Dessuten er det litt samfunns- og kulturstudium.

Her en dag kom en kjempestor to-siders brosjyre, nesten en meter lang. Jeg la mobil-telefonen min oppå for å tydeliggjøre hvor stor brosjyren var.

Brosjyren kommer fra et firma som selger lommebøker. Bakpå brosjyren kan man klippe ut et ferdig frankert kort og sende inn bestilling.

Man loves økonomisk lykke om man tar i bruk en slik lommebok. En artikkel med bilde av en navngitt mann forteller hvordan lommeboken ble til hjelp for ham, som er direktør i et navngitt firma.

Lommeboken fins i ni forskjellige farger.

For at lommeboken skal gi økonomisk lykke, må man ha rett farge. Ni rader og en lang liste med årstall fra Showa 8 (år 1919) til Heisei 20 (år 2008) viser sammenhengen  mellom årstallet man er født i og fargen en skal velge. Det betyr at jeg som er født i 1954, for eksempel, bør anskaffe meg en hvit lommebok.

Prisen er ikke så veldig høy.  JPY 4888 + moms (8%). Med dagens kurs blir det mellom 350 og 400 kroner.

Helst bør man skifte lommebok hvert år, kan vi lese. En liten artikkel forklarer hva som ikke gir økonomisk lykke: en skitten lommebok, en lommebok med ødelagt glidelås eller om fargen er slitt m.m.

Vel, japansk religiøsitet har mange sider! Hell og lykke er viktig for folk flest…

Shinto-templer har «spesialisert seg» på hva som gir lykke om man kommer akkurat dit og ber. For eksempel: bli gravid, finne seg en ektefelle, unngå demens, greie opptaksprøve o.s.v. I de siste årene har det også vært mye fokus på «power spots» – at man får del i en spesiell kraft på visse steder.

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Detaljer fra dagliglivet, Religioner i Japan. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s