Sommer – høst – sommer – høst

Det er svært lenge siden forrige gang jeg publiserte et nytt innlegg. Det skyldes rett og slett at jeg var i Norge det meste av juli og august. Når man er såpass lenge borte, tar det sin tid å komme i rute igjen. September er dessuten hvert år en ekstra travel måned her i Japan: styremøte, distrikts-arbeidermøte, årlig samling for søndagsskolelærere, ja, og innimellom også et todagers misjonærmøte – i tillegg til å komme i gang med det vanlige arbeidet i Ako menighet.  Så det har vært mange lange dager, og også færre fridager enn jeg skulle hatt. Men jeg har overlevd september så langt, takket være en meget god ferie i Norge!

Hadde mange fine fjellturer i Norge, og gikk ellers tur nesten hver dag.

Over: på vei opp til toppen av Molden i Sogn

Kjørte bil med ei venninne nordover. Stoppet ved Polarsirkelen på Saltfjellet (over t.v.). Ellers flere fine toppturer på Kvaløya (utenfor Tromsø).

Det er ikke bare i Rogaland man har «prekestol»-fjell!

Når jeg viser sommerbilder fra Norge til japanere er disse tre mest populære:

Over t.v.: på vei til gudstjeneste i Skodje kirke. Vi kom nesten for sent.

Over t.h.: Reinsdyr på Kvaløya. Å møte julenissens kjøredyr på veien en sommerdag – helt uvirkelig for japanere. At reinsdyrkjøtt spises er enda mer uvirkelig!

T.v.: Bussen fra Ålesund ble bra forsinket før Skei, der vi skulle skifte buss til Sogndal. Men sjåføren ringte og gav beskjed, så vi rakk den likevel.

Turen tilbake til Japan ble noe annerledes enn planlagt. Da jeg skulle skifte fly i Dubai (om natten), sovnet jeg på stolen mens jeg ventet. Da jeg våknet, var det for sent å komme om bord. Så jeg endte opp med et 24 timers opphold i Dubai.

Heldigvis fikk jeg tak i bagasjen. Greit å kunne skifte klær når gradestokken viste over 40 grader! Og greit å kunne oppbevare ost i kjøleskapet på hotellet alle de timene! Heldigvis var det ledig plass på flyet neste natt!

Jeg forlot Japan med varme, luftfuktighet og svette.  Sommer!!! Jeg landet på Gardermoen 02.07. Det var som å komme til høsten, som en oktoberdag i Japan. I begynnelsen kledde jeg meg nok litt varmere enn nordmenn flest. Godt med ulltrøye… Men etter hvert ble kroppen vant til norske temperaturer.

Tilbake i Japan ble det igjen sommer. Om nettene har jeg kjølt ned soverommet til 26 grader. De dagene jeg hadde tid, passet jeg på å trimme om morgenen – før gradestokken krøp over 30 grader.

Her i Ako er det en fin spaservei å gå langs Seto Naikai (innlandshavet), 6 km å kjøre fra kirken. Deilig å høre lyden av bølger mens jeg går!

Nå er det blitt høst her også. Gradestokken har bare vist litt over 25 grader på det varmeste i dag, og i morges var det litt under 20 da jeg stod opp. Nå har jeg hatt en hel dag uten air-condition! Det er lenge siden!!! På tide å finne fram (sommer)dyne og kle seg i noe varmere enn singlet i leiligheten.

Dette innlegget ble publisert i Ako, Norway og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Sommer – høst – sommer – høst

1. Marit Nordhaug sier:

Kjekt å lese bloggen din. Forstår du har hatt en fin sommer. Det fortjente du. Takk for visitten innom meg også. Lykke til videre.
    Hilsen Marit

2. Inger sier:

Artig med mange flotte bilete! Kyrne på «kyrkjevegen» kjenner eg att. Har truffe dei fleire gonger.
    Eg tillet meg å dele vidare både på Facebook-sida mi og NLM-sida.
    Med ønskje om ein god haust. Ganske kjølig her i Matsue, også.

3. Else Marie Ledal sier:

Så er du i gang igjen i Sko. Var kjekt å besøke deg der i fjor høst.
    Og at du har hatt en god sommer i Norge gir en god start på høsten.
    Artig med dyrebilder fra Norge. Husker Shoko, min barnehage- jente fra Øra så etter Norgesbesøktet i 2011. » Jeg har sett masse geiter, sauer og kyr i Norge, men lite folk». Slik kan det oppleves.

4. Grethe Sviggum sier:

Veldig kjekt å lese bloggen din igjen. Har virkelig savnet den. Fint å høre at du hadde en god ferie i Norge. Ønsker deg Guds velsignelse videre i tjenesten.