Sandopplevelser

Mandag er min ukentlige fridag. 21.10 kjørte jeg Irene til et par steder langt vekk fra Ako for barnehageintervjuer. Siden vi ville ha kommet veldig sent hjem den kvelden, og dagen etter var en offentlig fridag på grunn av kroning av den nye keiseren, valgte vi heller å ta en overnatting og bruke «keiserfridagen» til litt sightseeing i Tottori. Vi var nemlig ikke langt unna.

Tottori, en by ved Japanhavet, har mange slags sandopplevelser å by på!

Sanddynene – nasjonalpark utenfor Tottori by

Sandstrendene fortsetter i det uendelig – mot Uradome

Men Uradome er også kjent for sin klippekyst. Det var dessverre for mye vind til å få seg en båttur den dagen. Vi så derfor klippene bare fra den svingete og smale kystveien.

Jeg fulgte litt med på tv-sendingene fra Tokyo mens jeg kjørte. Men når bilen er i fart, kan vi ikke se tv. Da keiserkroning-seremonien begynte, stoppet jeg bilen i veikanten, slik at vi kunne se på tv og få med oss den sjeldne begivenheten.

Sandskulpturmuseet i Tottori

Tottori har mer å by på av sandopplevelser! Fra slutten av april hvert år til over nyttår året etter kan man beundre sandskulpturer inne i en stor hall i nærheten av sanddynene.

I fjor sommer da jeg var der, var temaet Skandinavia. Da traff jeg Grieg, Munch, Nobel, de tre bukkene Bruse, piken med fyrstikkene m.m. I år er temaet Sør Asia. Den første vi møtte, var Mahatma Gandhi.

Det er kunstnere fra flere land som lager skulpturene: Frankrike, Canada, Japan m.fl. Her er noen få smakebiter fra utstillingen.

Utenfor bygningen møtte vi Moder Theresa.

Vi overnattet, som sagt  – på en onsen (= et sted med varme kilder). Badet har jeg ingen bilder fra, for der er man nakne. Men her er maten vi spiste. Skikkelig god japansk mat – washoku!

Middag om kvelden. Ved Japanhavet hører det med å spise krabbe i vinterhalvåret.

Frokost

Om noen måtte lure på det: det er dyrere å overnatte og spise på hotell i Norge!

Dette innlegget ble publisert i Mat i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

1 svar til Sandopplevelser

1. Marit berget sier:

Fin tur dere var på. Morro å se.Irene får med seg litt av vært. Det er bra. God helg og uke videre. Klem marit