Til Nikko – igjen

Jeg har vært i Nikko før, men ikke Ingebjørg Hildre. Så jeg foreslo å inkludere Nikko i vår reiseplan.

Nikko var feriested for utlendinger på slutten av 1800-tallet. James Curtis Hepburn, den første som oversatte Bibelen til japansk og som også lagde romanisert alfabet for det japanske språk, var en av dem som ferierte der.

Nikko ligger flere hundre meter over havet og derfor et godt sted å komme til i sommer-varmen. Sist jeg var der, var det mars (2013, 2014), 6 kuldegrader, snø og is.

Denne gangen var det grønt, og dermed en helt ny opplevelse.

Lake Chuzenji (høyere opp i fjellene bak selve Nikko) 1269 m.o.h.

Fjellene i bakgrunnen er godt over 2000 m.o.h.

Kegon Falls (foss) Ca. 100 meters fall

En annen foss: Ryuzu Waterfall

For å komme opp hit må man kjøre en vei med mange svinger, hvor det er veiavgift. På veien opp stoppet vi og nøt utsikten (men kjørte ikke gondol).

Vi overnattet i en sidedal til selve Nikko, i en berømt onsen-landsby (varme kilder): Kinugawa Onsen, der vi hadde flott utsikt både fra rommet vårt (t.h.) og når vi satt og spiste (t.v.).

Nikko er for øvrig spesielt kjent for Toshogu-tempelet, som befinner seg på UNESCOs  verdensarvliste. Her er Tokugawa Ieyasu gravlagt (den første shogun). Et kjempestort område, som inneholder både buddhistiske og shintoistiske templer.

På hele turen vår var det egentlig uvanlig lite folk, både på hoteller, restauranter og  severdigheter. Men i Nikko var det annerledes. Men så var vi der på en offentlig fridag (10.august). Vi ruslet derfor rundt med munnbind på, slik som det stod skrevet ved inngangen at var påkrevet.

I Nikko har også keiserfamilien tidligere hatt feriested. Under krigen var det tilholdssted for daværende kronprins (nåværende abdiserte keiser Hirohito) for at han ikke skulle bli drept i Tokyo når amerikanerne bombet byen.

Tamozawa Villa er nå åpent for publikum. En bygning med imponerende 106 rom og hageanlegg rundt og i midten. Rommene var en blanding av både typisk japansk og vestlig arkitektur.

Over t.h.: «kontoret» for mottagelse av gjester og underskiving av dokumenter. Over t.v.: Byggestilen med treverk både horisontalt og vertikalt finner man flere steder i Japan.

I varmen var det godt med en is!!!

Over: Den ene dagen spiste vi en rett som er spesiell for Nikko, nemlig yuba.

Fra Nikko og hjem er det godt over 700 km å kjøre. Så vi var avhengig av en overnatting underveis. Vi kjørte over fjell og gjennom daler i retning Suwa-ko, en innsjø i Nagano fylke.

Veier er godt «polstret» mot ras.

Den siste kjøredagen var vi innom og besøkte pensjonert misjonær Erik Frøyland (Misjonsalliansen) med familie. De bor i ei «hyttegrend» drøye 1200 m.o.h. – ikke så langt fra Suwa-ko. Erik er gift med japanske Noriko. Her sammen med eldste datter, barnebarn og svigermor. (Godkjent publisering på bloggen.) Erik har dessverre fått Parkinson, og var derfor ikke i samme form som sist vi treftes (for en god del år siden). Men det virket som han satte pris på besøk.

Erik og Noriko har bygd opp et kombinert kirke- og rehabiliteringssenter like ved huset deres.

Oppe på galleriet bak i kirken var det pipeorgel!

– Det må ha kostet mye, glapp det ut av meg.         – Nei, det har vi i menigheten bygd selv, svarte  Noriko. – Det tok noen år å bli ferdig.

Imponerende! Og flott lyd!!!

Jeg har i mange år hatt lyst å se dette senteret. Men det har aldri passet – på vei til eller fra feriestedet Nojiri. Derfor var det kjekt å komme dit – endelig! På grunn av Eriks sykdom er det nå bare menigheten som er i funksjon.

PS Sommerferieturen med Ingebjørg tar her slutt, men i neste innlegg blir det bilder fra en alene-ferietur til Yamaguchi fylke. (Det ble ikke noe av oppholdet i Nima.)

Dette innlegget ble publisert i Fjell i Japan, Religioner i Japan, Turist i Japan og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

1 svar til Til Nikko – igjen

1. Marit sier:

Kjekt å følge fortsettelsen av ferieturen. I Nikko var jeg sammen med Tone og Arne Sørås i slutten av april i 2013. En guidet tur med buss fra Tokyo.
    En overveldende opplevelse. På en tempelvegg der finnes orginalen av de tre vise apene. Sanzaru..Ikke se, ikke høre, ikke si.
    Besøkte det vakre keiser- feriestedet også. Glemmer ikke den flotte hagen/parken.
    Her hadde det vært godt å ha retreat, sa Tone.