Feriedager alene (1)

Jeg kom hjem 12. august fra ferietur nordover med Ingebjørg. Fortsatt var det lenge igjen til ferieslutt 31. august. Opprinnelig skulle jeg ha fått låne et hus i Nima resten av ferien, være der først alene, og så få besøk av familien Bergersen. Men så ble det brått så mange Coronavirus-smittede (91!) i Shimane fylke at vertskapet ble bekymret og avlyste besøk av meg. Å være hjemme lenge når jeg bor i kirkens andre etasje føltes uaktuelt (om enn billigst). Jeg måtte brått finne en annen løsning!

Hvor i Japan har jeg ikke vært og som egner seg til alene-ferie, tenkte jeg. Valget falt på Yamaguchi fylke. D.v.s. lengst vest på hovedøya Honshu. Tidligere har jeg kjørt gjennom fylket på vei til neste hovedøy, Kyushu. Jeg har også vært til Kintaikyo-broen i Iwakuni (nær Hiroshima) og sammen med en familie fra Nima besøkt en safaripark og en gedigen dryppstenshule, Akiyohi.

Avtroppende statsminister,  Shinzo Abe, er forresten fra Yamaguchi. Mange kjente statsmenn i japansk historie kommer fra dette fylket. Det var et sentralt område i tidligere århundrer.

Første stopp på turen ble Yamaguchi by (fylkeshovedstaden). Jeg har alltid tenkt at før eller siden vil jeg dit for å se kirken bygget til minne om Japans første misjonær, Jesuitten Francisco Xavier (1506-1552). Han var spansk, men ble sendt ut som misjonær til Østen fra Portugal. I 1549 ankom Xavier Kagoshima (Kyushu). Det tok litt tid før han fikk «oppholdstillatelse». I 1550 besøkte han Yamaguchi i flere måneder. Mer informasjon om Xavier:

Visstnok har den opprinnelige kirken brent. Så her ser du den gjenoppbygde kirken.

Jeg gledet meg til å se kirken innvendig, men den var stengt for turister på ubestemt tid på grunn av Corona-epidemien. Dessverre!

Siden det var vanskelig å finne en protestantisk kirke i Yamaguchi by, dro jeg videre til havnebyen Ube. Der overnattet jeg  på hotell og deltok på gudstjenesten i en luthersk kirke neste formiddag – før turen gikk videre til Shimonoseki, største byen i Yamaguchi fylke (2016: 265 684 innbyggere).

Fra Shimonoseki går det bro over Kanmonstredet til Kyushu.

Broen ble åpnet i 1973. På det smaleste er dette stredet 700 meter. Lengden er 27 km, og fasongen er som en S. Her kan man komme seg fra Seto Naikai (Innlandshavet) og Stillehavet til Japanhavet eller omvendt. En «snarvei» fra for eksempel Korea og Kina til Osaka. Broen er motorvei, og derfor bare for biler. For gående, tog (åpnet i 1942) og shinkansen (åpnet i 1975) er det forskjellige undersjøiske tunneler. Ja, det fins en tunnel for biler også.

Før har jeg kjørt over broen – på vei til Kyushu – og bare sett ned på byen. Søndag ettermiddag 15. august spaserte jeg langs promenaden under broen og nøt synet og lydene av båttrafikk. Ca. 500 båter går gjennom dette stredet hver dag.

T.v.: Underveis var det et Shinto-tempel – for sjøgudene.

T.h.: En hellig stein der vannet møter land rett nedenfor tempelet.

Jeg tok en tur med gondolbanen opp til toppen av Hinoyama (268 m.o.h.) for å se utsikten.

På Kyushu-siden ser vi Moji, der det tidligere var en norsk sjømannskirke. (Bak broen)

Ellers er Shinomoseki kjent for sitt store fiskemarked og  fugu – fisken som er berømt for å ta livet av mennesker hvis den ikke blir tilberedt på rett vis av fagfolk. August er ikke sesong for å spise denne fisken. (Men jeg har spist fugu andre steder.) Fiskemarkedet var dessverre stengt.

Dagen etter gikk turen nordover langs kysten. Underveis kom jeg til dette vakre stedet. Broen over til Tsunoshima er et meget berømt turiststed i fylket.

Dette er fargen på Japanhavet, og som jeg savner når jeg bor i Ako. Fikk lyst til å bade på stranda (under), men en bråkete høyttaler og dyr parkeringsavgift satte en stopper for det. Bading ble «utsatt» til de etterfølgende dager.

Et annet besøksmål langs dagens kjørerute var dette spesielle tempelområdet ved havet: Motonosumi Inari Shrine.

I nærheten var det også risåkrer i «trapetrinn».

Etter bare 2,5 dager var allerede konklusjonen min at jeg hadde det utmerket – selv om jeg var alene på ferietur.

Resten av uka tilbrakte jeg i historiske Hagi – med daglige strandbesøk og noe sightseeing. Men det får jeg komme tilbake til i neste innlegg.

################

PS. Raskeste vei til Shimonoseki fra Ako er i følge Google Map 404 km. Til Yamaguchi by 338 km. (Motorvei hele strekningen.)

Raskeste vei fra Shimonoseki til Hachinohe, nordligste punkt på ferieturen med Ingebjørg, er 1661 km. (Motorvei hele strekningen.)

Honshu, som er verdens 7. største øy, har store avstander! Og jeg har kjørt langt i sommer!!!

Dette innlegget ble publisert i Turist i Japan og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.