Feriedager alene (2)

Som tidligere nevnt, så skulle jeg ha tilbrakt drøye to uker i lånt hus i Nima,  fisker-landsbyen der jeg bodde og arbeidet fra 2001-2014 (bortsett fra et drøyt år i Norge.) Så ble den planen stoppet av Corona-viruset noen dager før, og jeg endte opp med å dra på alene-ferie til Yamaguchi fylke (lengst vest på hovedøya Honshu).

I Nima var planen å ta det med ro og kose meg med lesing og bading. Yamaguchi har også lang kystlinje langs Japanhavet, så jeg valgte meg en sted med bademuligheter. Valget falt på Hagi. Her var jeg daglig på stranda fra tirsdag til lørdag til nærmere solnedgang.

Stranda – Kikugahama – er lang! I høyre del må man betale for parkering og dusj. Jeg gjorde som de lokale: parkerte på kaia (venstre del av bildet under) og nøt strandlivet der. Så veldig avkjølende var vannet ikke. Godt over 30 grader, tror jeg. Men så var det 35-36 grader i lufta.

I slikt vær kan man ikke tilbringe hele dagen på stranda. Så hver dag fant jeg på ett eller annet på formiddagen. Hagi er full av muligheter for sightseeing.

Slottsruinene

Nær slottet er mange gamle samuraihus bevart. Det er flott å rusle rundt i gatene der.

Hagiyaki (keramikk) er veldig berømt! Alle japanere vet hva slags keramikk det er. Jeg handlet både bryllupsgave og andre gaver for framtiden (men ikke en masse kopper).

I et tempel var det mange små papir-paraplyer i stedet for de vanlige lykkelappene.

Hagi er en by som absolutt alle japanere kjenner til! I gamle dager var det nemlig et veldig sentralt sted. Nesten på linje med Kyoto!

Mori-klanen regjerte i Choshu distrikt (nåværende Yamaguchi og litt av Hiroshima fylke) i over 250 år.  Da var Hagi deres «hovedstad».

Choshu-folk var sentrale i forsøket på å få slutt på Tokugawa shogunatet og innføre Meiji Restoration i 1860 åra.

Choshu Five (noen av de unge mennene på bildene over) snek seg ulovlig ut av Japan i 1863, mens landet var lukket, for å studere i London, kom tilbake og deltok i moderniseringen av Japan i siste halvdel av 1800-tallet. En av de fem, Hirobumi Ito, ble Japans første statsminister.

Byen har fostret mange kjente statsmenn og skolefolk. Se bare alt Akiyoshi Yamada (statuen) har utrettet.

Det var i dette bygget at de fem og mange andre unge menn fikk sin utdannelse, d.v.s. lærdom og inspirasjon til å tenke nytt. Altså er dette «fødestedet» til det moderne Japan. Shokason juku – nå på UNESCOs verdensarvliste – ble startet i 1842 av den unge samuraien Shoin Yoshida. Han fikk dødsstraff for å satt i gang med slike «ulovligheter».

Hirobumi Itos villa

Hagi var også tidlig ute med jernverk og smelteverk. Ovnen t.v. er på UNESCOs verdensarvliste. Likeledes stedet der et av Japans første skipsverft var (i nærheten).

Hos UNESCO regnes derfor Hagi som stedet for Japans industrielle revolusjon.

Det fins også litt trist historie i Hagi. Jeg besøkte graven til de skjulte kristne som ble oppdaget og drept for sin tros skyld (t.h.). De ble tvangs-flyttet fra Kyushu til Hagi og satt til hardt arbeid – slik at de skulle dø.

En morgen kjørte jeg til nabobyen Nagato der det var anledning til å være med på båttur til yttersiden av øya Omijima. Deilig i varmen!

T.v.: Båten kjørte også inn i en hule.

Overalt i Japan blir man oppfordret til å bruke munnbind. Noen steder slipper man ikke inn uten. Men at det skal være nødvendig på ute på dekket når båten er i fart er for meg uforståelig. Jeg tok mitt av da båten startet…

På søndag deltok jeg på gudstjeneste i Hagi før jeg kjørte 383 km hjem til Ako. Underveis stoppet jeg og så klippene i Hagi Hornfels.

En fantastisk, avslappende og spennende uke!

PS Den siste uka i ferien gjenstår å publisere, nemlig turen til Tottori med familien Bergersen. Det kommer i neste innlegg.

Dette innlegget ble publisert i Turist i Japan og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Feriedager alene (2)

1. Margit Irene Nordheim sier:

Så interessant å se alt du opplever! Håper resten av sommeren også har vært god, og at du får en fin høst!

Hilsen Margit

2. Marit sier:

Takk for flott reportasje. Alltid spennende å følge deg på tur..