Skjulte kristne

Sølvgruvelandsbyen, Iwami Ginzan, har mer å by på! Tro det eller ei, her er også innslag av japansk kirkehistorie! Ikke i form av kirker, men i buddhist-tempelet på bildet under!

Shogen-ji

IMG_1318 (Medium)

Inngangsporten

IMG_1317 (Medium)

Dette tempelet ble bygget i 1601. Der er flere gamle graver. Bl.a. fins levninger etter Ieyasu Tokugawa, som fikk tittelen shogun i 1603. Iwami Ginzan ble styrt direkte fra Kyoto…

Det var i Tokugawa-perioden (1600-1868), også kalt Edo-perioden, at Japan kuttet ut all kontakt med omverden. Landet ble ikke åpnet for utlendinger igjen før på 1850-tallet.

Den første kristne misjonæren til Japan, katolske Francis Xavier (1506-52), kom i 1549. Mange, mange ble døpt, også flere lokale ledere (daimyo).  Men i 1612 kom det en lov som gjorde det veldig vanskelig å være kristen i Japan. Etter 1638 kom en lov som krevde at alle familier måtte være tilknyttet et buddhist-tempel. Med andre ord, det ble forbudt å være kristen! Likevel beholdt mange troen i skjul – derav uttrykket skjulte kristne. Noen steder på Kyushu fins det fortsatt hele landsbyer der alle kaller seg kristne. De er etterkommere av de skjulte kristne i Tokugawa-perioden. Mye fælt skjedde når deres tro  ble oppdaget, og når de ikke ville fornekte Jesus. Mange ble korsfestet, enkeltvis eller i grupper, noen med hodet ned.

Med dette som bakgrunn er det interessant at det fins forskjellige ting i buddhist-tempelet Shogen-ji i sølvgruvelandsbyen. Det betyr jo at også kristne var tilknyttet gruvedriften. Man tror  at noen av dem som hadde myndighet der må ha vært kristne, for ellers ville det ha vært dokumentert på et eller annet vis hvordan man arresterte eller straffet kristne. Det fins visstnok ingenting skrevet om skjulte kristne i Omori.

Det som er igjen etter dem, er det som du ser på bildene under her.

(Vanligvis fotograferer man ikke her. Jeg har fått spesialtillatelse av buddhistpresten.)

IMG_0852 (Medium)

Disse tingene er blitt funnet på gravene som tilhører tempelet. Den til høyre på bildet over symboliserer treenigheten. Den til venstre (og under) har kors i staven og i mønsteret på kjortelen (ikke så lett å se på bildet). Dessuten er snoren formet som et kors. En annen, som jeg ikke har bilde av, sitter med bena i kors.

IMG_0849 (Medium)

At Buddha har baby, er jo helt uvanlig. Så på bildet under ser du Maria med Jesus-barnet. Altså skjult kristen symbolikk i det buddhistiske.

IMG_0848 (Medium)

Visstnok var det mange flere ting etter de skjulte kristne på gravene tilhørende dette tempelet. Mye er blitt gitt til interesserte i årenes løp – dessverre!

Men hvorfor fantes slike saker på gravene?

Jo, mange skjulte kristne brukte gravene som samlingssted. Utad så det ut som de skulle stelle gravene og be for og til de døde. Men i virkeligheten bad de til den kristne Gud – og Maria. (Katolikker!)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

De skjulte kristnes historie er både interessant, grusom og omfattende. Jeg tar ikke på meg å gjengi mer om denne delen av japansk historie her, men henviser heller til gode lenker.

Veldig fyldig (engelsk) http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_Christians_of_Japan

Kortfattet (norsk) http://no.wikipedia.org/wiki/Kakure_

kirishitanhttp://www.japantimes.co.jp/life/2007/12/23/to-be-sorted/japans-hidden-christians/#.Utx_CRD2bIU

Fra katolsk hold: http://www.catholiceducation.org/articles/religion/re0452.html

Youtube 12-13 minutter (profesjonell): http://www.youtube.com/watch?v=s0A4HKJo2Q0

Forfatteren Shusaku Endo (1923-96) er spesielt kjent for romanen Silence (norsk tittel: Taus himmel), som handler om skjulte kristne. Mer om det på denne lenken: http://en.wikipedia.org/wiki/Silence_(novel)

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kirke- og kristenliv i Japan, Religioner i Japan, Severdigheter i Shimane og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Skjulte kristne

  1. Truls Corneliussen sier:

    Hallo Kari
    Denne artikkelen om de skjulte kristne var veldig interessant lesning. Da jeg var lærer på DNS (90-94) hadde jeg et stort prosjekt om de skjulte kristne , på ungdomstrinnet. Vi leste en spennende bok om det og hadde ekskursjon nettopp til Kyushu for å finne steder og spor etter de skjulte kristne. Svært spennende historie. Guds velsignelse over arbeidet ditt
    Mvh Truls

    • Kari Opperud sier:

      Hei Truls. Takk for kommentar! Enig med deg – en tur til Kyushu for å besøke steder hvor de skjulte kristne var er absolutt å anbefale! Jeg har bilder derfra, men ikke digitale. Ute på Goto-øyene utenfor Nagasaki er det en statue av en ung japaner på korset. Det gjorde inntrykk!!! Og alle de korsfestede i Nagasaki…!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s